Antwerpse begrafenisondernemer opgelicht door phising mail

Deze week was er binnen de Antwerpse uitvaartsector wat te doen rond de phishing mail van de zogenaamde Donald Seguin.  De zeekapitein die zijn vrouw verloren had en ze wilde laten repatriëren.  Echter hadden veel uitvaartondernemers argwaan bij het ontvangen van deze e-mail.  De e-mail was nogal raar opgesteld, slecht vertaald en er ontbraken heel wat details die je verwacht te krijgen bij een overlijden.

Vandaar dat er velen vroegen om extra details en om eventueel de kapitein te kunnen spreken.  Bij velen kwam er geen reactie meer.  Toch heeft de oplichter één Antwerpse begrafenisondernemer opgelicht.

Vrouw overleden in New-York door een ongeval

“Ik kreeg een e-mail van een kapitein, een zekere Donald Seguin, die tot 24 januari vast zat op zijn vissersboot”, vertelt Antwerpenaar Michael Deleu in verschillende media. “Zijn vrouw Genevieve zou overleden zijn na een auto-ongeluk in New York en haar lichaam moest zo snel mogelijk gerepatrieerd worden naar Antwerpen.”

“Mijn naam is Donald Seguin, ik woon in Antwerpen”, schrijft de oplichter in gebroken Engels. “Ik ben de kapitein van een vissersboot en ben op zee. Ik wil graag uw uitvaartcentrum gebruiken voor de begrafenis van mijn vrouw die op 8 januari overleden is bij een auto-accident.  Ik wil weten of jullie me kunnen helpen met het repatriëren en de begrafenis. Ik bezorg je de gegevens van het uitvaartcentrum in de VS zodat je hen kan contacteren.”

Telefoonnummer is an een take-awayrestaurant in Pennsylvania

Het verhaal dat ‘Donald Seguin’ verzint, lijkt plausibel. “Hij hield zelfs rekening met de tijdzones in de VS”, zegt Deleu. “Ook de e-mails die hij later als begrafenisondernemer Greg Brooks van het onbestaande – zo weet ik nu – Eternal Life Funeral Home verzond, waren realistisch. Het bedrag dat nodig was om de repatriëring te regelen, 8.420 dollar of zo’n 7.500 euro, komt overeen met de kosten.”

Omdat de valse kapitein op zee zegt te zitten lukt het niet om het geld meteen te betalen. Wel stuurt hij, zo blijkt later, valse bankgegevens door en belooft hij Deleu het geld zo snel mogelijk te zullen betalen. “Uiteindelijk besluit ik het geld voor te schieten”, zegt Deleu. “Kort daarna beginnen bij mij de alarmbellen af te gaan.

Bij collega’s komt de waarschuwing binnen dat er een phishing mail de ronde doet. De begrafenisonderneming blijkt niet te bestaan, op het adres in Antwerpen woont niemand met de naam ‘Seguin’. Het gsm-nummer dat ik van de oplichter kreeg, blijkt gelinkt aan een take-awayrestaurant in Pennsylvania.”

Klacht

De begrafenisondernemer uit Antwerpen besluit onmiddellijk zijn bank in te schakelen om het geld te laten blokkeren. “Maar het was al vertrokken”, zegt hij tegen HLN.be.  “Ze proberen nu het bedrag te onderscheppen en de overschrijving te annuleren, maar vaak wordt bij oplichting met tussenstations, andere banken, gewerkt, en dan wordt het moeilijk om de transfer nog tegen te houden.”

Het lijkt er op dat Deleu voorlopig de enige is die daadwerkelijk geld overschreef. Andere collega’s, vooral in het Antwerpse, zouden al wel contact gehad hebben met de oplichter. De overkoepelende federatie van begrafenisondernemers heeft ondertussen iedereen in de sector gewaarschuwd. Tegen de oplichter is een klacht ingediend bij de politie.

Deel dit!

Plaats een reactie