©Adobe Stock Licentie

Uitvaartvlaanderen.be en Uitvaartpro.be moet soms wel wat reacties slikken.  Klachten over begrafenisondernemers (die we heel transparant doorgeven aan Funebra) maar ook reacties over het algemeen beeld van onze uitvaartsector.  Voor zij die hard werken om vooruit te komen, zijn bepaalde reacties niet leuk.  De top uit de reacties van dit jaar was toch vaak: ‘begrafenisondernemers zijn lijkenpikkers!’

Belgen en Nederlanders reageren vaak op onze berichten.  Berichten die een normale discussie voorbij gaan, worden niet online gepubliceerd, dat spreekt voor zich.  Toch komen ze binnen op onze redactie.  We kijken ze allemaal na.  Dingen die niet door de beugel kunnen, worden verwijderd.

Toch valt het op, dat op meer dan tien jaar tijd, het algemene beeld van een begrafenisondernemers niet positief is.  In 2009 startte uitvaartvlaanderen.be.  Sindsdien zijn er nooit zoveel negatieve berichten binnen gekomen als in 2019.

Door slechte ervaringen?

Hoe komt het dat zulke berichten gepost worden?  Omdat de uitvaartwereld meer in beeld komt?  Door grote ketens met grote reclamecampagnes?  Door slechte ervaringen?  Mensen zonder ervaring die zomaar dingen doen?  Geen diploma meer nodig?  Vele begrafenisondernemers lopen rond met de frustratie dat er zoveel verandert in onze sector.  In combinatie met het gevoel dat er nog weinig gevochten wordt voor ‘ons vak’.

Van waar komen al deze gevoelens?  Bij begrafenisondernemers ligt de frustratie bij het afschaffen van de vestigingswet en het feit dat zomaar iedereen aan ons vak kan beginnen.  Maar wat met onze consument?  Waarom vindt hij of zij dat begrafenisondernemers negatief zijn?  We zijn een handelaar in producten en diensten rond de dood, waarom zijn we dan negatief?

Andere handelaren zijn goede handelaren?

Wanneer iemand een veranda of een deur verkoopt aan een hoge prijs, is dat een goede handelaar, open en eerlijk.  Wanneer een begrafenisondernemer iets verkoopt, is het vaak negatief.  Waarom?  Omdat het om de dood gaat?  Natuurlijk vindt niet iedereen begrafenisondernemers negatief, maar net heel positief.  Wanneer men een familie goed begeleidt bijvoorbeeld.

Toch verandert het beeld van onze sector.  Omdat er meer armoede komt en een uitvaart geld kost?  Een uitvaart maakt men zo duur of goedkoop als men wil.  Elke begrafenisondernemer kan een goedkoop alternatief aanbieden, wanneer men weinig wil.  Het hoeft daarom geen negatief gevoel te zijn.

Een wildgroei aan begrafenisondernemers, zoals in Nederland, daar is niemand bij gebaat in België.  Onlangs werden er toch groeicijfers in het aantal begrafenisondernemers naar voor gebracht van 8% sinds 2014 door het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen in ons land.  De consument ziet het bos door de bomen niet meer.

Een wildgroei zal er zeker niet veel goeds aan doen.  Maar de toekomst ziet er voor het algemene beeld van onze uitvaartsector, gezien vanuit het standpunt van de consument, niet al te goed uit.  Wat kan men er aan doen?

Lees ook:

Hoe evolueert de uitvaartsector?

Begrafenisondernemers graag gezien op de internationale beurzen

Japanse begrafenisondernemers geven korting als ouderen ze hun rijbewijs inleveren

Deel dit!

Plaats een reactie