Vanaf 1 april 2019 treedt een belangrijke wijziging in voege bij de dienst Burgerlijke Stand van de gemeenten in België.

Vanaf dan worden alle akten van de burgerlijke stand elektronisch opgemaakt,  elektronisch getekend en neergelegd in een centrale Databank van Akten van de Burgerlijke Stand, kortweg DABS.

De 589 gemeentelijke registers van de burgerlijke stand worden in die ene databank geïntegreerd. De DABS staat in voor de centrale opslag, de bewaring en het beheer van de akten van de burgerlijke stand.

Tevens is het belangrijk te weten dat de overlijdensaktes niet meer vrij meegegeven zullen worden aan de uitvaartmedewerkers, maar hiervoor een schriftelijke toestemming van de nabestaanden nodig is. Indien er geen nabestaanden zijn zal de gemeente op dat moment evalueren of een machtiging nodig is van een wettelijk vertegenwoordiger (vb. bewindvoerder) of een financieel vertegenwoordiger (vb. OCMW).

Op dit moment bestaan hierover nog verschillende mogelijke interpretaties door de gemeenten. Zoals we de ervaring hebben, zullen sommige hier toleranter in zijn dan andere.

bron: funebra.be

Deel dit!

Plaats een reactie