In Australië is het eerste online biedplatform voor de uitvaartsector online.  Eind deze maand kunnen toegelaten begrafenisondernemers en consument op één website elkaar terug vinden.

Het online platform eziFuneral, wil de consument laten bieden voor een uitvaart.  Begrafenisondernemers kunnen zich aansluiten bij de website, wellicht tegen betaling op commissiebasis maar er worden nu al begrafenisondernemers uitgesloten.

 

Uitvaartmerken worden uitgesloten

Grote spelers, vaak uitvaartbedrijven die groot marktaandeel bezitten in Australië, zijn niet welkom op de website en kunnen zo hun diensten niet aanbieden.  Invocare het bedrijf van verschillende grote uitvaartmerken in Australië, heeft 33% marktaandeel en wordt uitgesloten op de website.

“We want to disrupt the funeral industry”  We willen de uitvaartsector verstoren en opschudden, daarmee stapt het online platform naar de media.  Een gemiddelde uitvaart in Australië kost $4.000 tot $15.000.  Dat moet volgens de website eziFuneral omlaag.

 

Snel offertes ontvangen

De consument kan online in detail aangeven wat de wensen zijn en binnen 24 uur kunnen enkel de aangesloten begrafenisondernemers uit de regio reageren met hun prijzen.  Op deze manier heeft de consument snel enkele offertes om een keuze te maken.

Althans dat is wat de website van eziFunerals omschrijft.  De uitvaartsector op zich is niet meteen te vinden voor deze manier van werken.  Want de consument kan op elk moment bij elke begrafenisondernemer van keuze een offerte krijgen zonder dit online te moeten invullen.  Wil men dit allemaal online invullen wanneer men plots met een overlijden geconfronteerd wordt?

 

Vandaag kan men offertes krijgen zonder online platform

Iets wat vandaag al door de consument gevraagd wordt aan begrafenisondernemers, zijn offertes.  Wanneer begrafenisondernemers, al dan niet van een grote uitvaartgroep, geweerd worden, is het helemaal geen online onafhankelijk platform.  Wat als men onafhankelijk begrafenisondernemer is en op het platform niet kan of financieel niet aan kan?

De vraag is of dit online platform de gemiddelde uitvaartkost naar beneden zal krijgen?  Speelt de persoonlijke band die men heeft met een begrafenisondernemer niet meer mee?  Soms kiest men resoluut voor een bepaalde begrafenisondernemer, omdat men er in het verleden al beroep.  Zeker in kleine dorpen.

 

Meer aan de hand dan enkel de consument ondersteunen?

Dat er meer aan de hand is met het online platform, dan enkel de prijzen te drukken en de consument te ondersteunen, is meteen duidelijk wanneer men begrafenisondernemers in een lijst giet waarbij men een onderscheid maakt tussen “premium” begrafenisondernemers en “basic” begrafenisondernemers.

Daarnaast worden er ook begrafenisverzekeringen of begrafenisleningen aangeboden op de website.   Alsook mogelijkheden om te adverteren op de website.

 

Deel dit!

Plaats een reactie