
Een Canadese arbeidsarbiter oordeelde in het voordeel van zichtbare tatoeages en piercings voor werknemers van uitvaartcentra, en zei dat het verbod van een uitvaartketen de rechten van zijn werknemers op vrije meningsuiting schond. De werkgever, Dignity Memorial, beweerde dat tatoeages en piercings afbreuk doen aan de professionaliteit van het personeel. De arbiter noemde de regels achterhaald en zei dat regelgeving “met onze tijd mee moet evolueren en zich moet aanpassen aan de huidige context met respect voor de rechten en vrijheden van werknemers.”
Dignity Memorial is eigendom van Service Corporation International (SCI), de grootste uitvaartdienstverlener in Noord-Amerika, die eigenaar is van een overgrote meerderheid van Amerikaanse mortuaria. Het bedrijf voerde aan dat het vragen van werknemers om piercings en tatoeages te verwijderen of te bedekken “de sobere en plechtige sfeer zou behouden die het probeert te behouden voor klanten”.
‘Zorgen uit een ander tijdperk’
Maar verre van de kenmerken van bandieten en zeelieden uit het verleden, worden tatoeages een trendy accessoire voor mensen van alle leeftijden en beroepen. “Uit een Harris-peiling van 2016 in de VS bleek dat drie op de tien Amerikanen tatoeages hadden en de acceptatie ervan groeide, maar niet universeel.” Arbiters in Canada hebben soortgelijke regels uitgevaardigd voor werkgevers, waaronder Ottawa Hospital en Air Canada. De arbiter in deze zaak, Amal Garzouzi, schreef dat “de acties van de werkgever gebaseerd lijken te zijn op zorgen uit een ander tijdperk.”
Een onderzoek uit 2015 onder professionals uit uitvaartondernemingen en begraafplaatsen bracht geen significante vooroordelen aan het licht ten aanzien van sollicitanten met zichtbare tatoeages of piercings. In een Reddit-thread waarin de reacties van werkgevers in de uitvaartbranche op zichtbare tatoeages in twijfel worden getrokken, ontkenden uitvaartprofessionals grotendeels dat ze enige vooringenomenheid of moeilijkheden hebben ondervonden om aangenomen te worden, maar velen zeiden dat hun werkgevers hen hebben gevraagd om hun lichaamsveranderingen te dekken tijdens interacties met klanten.
Sommige gebruikers van Reddit merkten op dat tatoeages sommige mensen ongemakkelijk kunnen maken, wat een probleem kan zijn in een veld waar het troosten van rouwende families een belangrijke taak is.
De ‘Millennials’ schudden de uitvaartsector op
Maar hoewel de uitvaartsector nog steeds een formeel, conservatief imago heeft, presenteren veel jongere uitvaartondernemers zichzelf en hun bedrijf als meer casual en benaderbaar. Zoals Eleanor Cummins schrijft in een artikel dat millennials de “ doodspositieve generatie ” noemt, denkt een toenemend aantal Amerikanen tussen 18 en 39 na over hun dood en plannen ze hun dood om redenen die “wijd uiteenlopen, van bij uitstek praktische zorgen, zoals het verpletteren van schulden en klimaatverandering, sociale factoren, zoals wellness-cultuur, diverse spirituele praktijken en de wens van sommige millennials om ‘hun leven na de dood te beheren’.”
Naast het binnenhalen van een scherper uiterlijk, werken ‘Millennial begrafenisondernemers’ ook aan het toegankelijker, betaalbaarder en milieubewuster maken van sterfgevallen en het plannen van het levenseinde, en het versnellen van de invoering van innovatieve dispositie methoden.
Hoewel tatoeages sommige mensen ongemakkelijk kunnen maken, kan het werken met een begrafenisondernemer die eruitziet en aanvoelt als een gelijke ook een welkome ervaring zijn voor mensen die geïntimideerd zijn door de formele sfeer van ’traditionele’ uitvaartcentra.