rouwbriefOns drukwerk vormt vandaag nog steeds een groot deel van ons vak.  De rouwbrieven of rouwkaarten en de gedachtenisprentjes, koffiekaartjes.  Veel begrafenisondernemers voeren het drukken van deze producten zelf uit.  Zo haal je als begrafenisondernemer meer omzet binnen en heb je het werk meer in eigen handen.

We zien het drukwerk evolueren.  Bedrijven die producten aanbieden om zelf aan de slag te gaan met afbeeldingen en tekeningen om op rouwbrieven of gedachtenisprentjes te plaatsen.  Vormt dit de toekomst van ons drukwerk?  Zullen we zelf afbeeldingen bewerken om deze als achtergrond te gebruiken bij rouwdrukwerk?  Enkele uitvaartondernemers hebben de stap reeds gezet en dit opent deuren.  De deur naar zeer persoonlijk drukwerk en een extra troef naar onze klanten toe.

Bepaalde begrafenisondernemers halen hun “beelden” bij toeleveranciers, anderen kopen afbeeldingen rechtstreeks van websites die foto’s verkopen zodat je deze zelf kan bewerken en/of op je rouwdrukwerk kan plaatsen.  Om je catalogus aan te passen naar een nieuwe vorm van drukwerk, heb je enige tijd nodig.  Het aanleren van afbeeldingen plaatsen en verwerken in een rouwbrief kan ook tijd vragen.  Toch zal de toekomst persoonlijkere uitvaarten meebrengen.  Drukwerk kan daar een grote stap in zijn.

Er zijn uiteraard ook de “doemdenkers”.  Zij die denken dat rouwdrukwerk zal verdwijnen.  Echter, kan het zijn dat de rouwbrief, zoals deze vandaag al vaak in PDF te zien is, verder gedigitaliseerd zal worden.  De digitalisering hoeft daarom niet slecht te zijn.  Een aankondiging van een uitvaart zal heus wel blijven bestaan en nodig zijn.  De uitvaartondernemer blijft dan dé man op de juiste plaats om deze digitalisering in de juiste banen te laten lopen.

Hoe je het ook bekijkt, het beroep van uitvaartondernemer is boeiender dan ooit te voren.  De uitdagingen waarvoor men staat zijn groot en bestaan in vele variaties, maar de sector kan dit aan.

Deel dit!

Plaats een reactie