In een maatschappij waarin online bestellen en pakjes terug sturen zonder kosten de nieuwe standaard is, worden uitvaarten steeds complexer en de klant veeleisender. Een uitvaart van pakweg tien jaar geleden is de uitvaart van vandaag niet altijd meer. Klanten willen meer beleven, wat hun goed recht is, maar het maakt het voor de uitvaartondernemers niet altijd evident om complexe ideeën op korte termijn waar te maken. Daarnaast mag een uitvaart voor de consument niet altijd iets kosten. Veel wensen, maar weinig willen betalen. In tijden waarbij bouwmaterialen, maar ook het hout van grafkisten veel duurder zijn geworden, is dat niet evident.
Livestream en investeringen
De nieuwe manier van afscheid nemen heeft ook met de covid pandemie te maken. De pandemie bracht ons de livestream. Wellicht iets dat bij een uitvaart niet meer weg te denken valt, een livestream functie die mensen verder weg toch de mogelijkheid geven om de uitvaart te kunnen volgen. Wat houdt dit in voor de uitvaartondernemer? Investeren. De investeringen die een uitvaartonderneming moet doen om de klanten tevreden te houden zijn niet te onderschatten. Een livestream module kost al snel een grote som, toch als je dit met kwaliteit wil aanbieden. Dan spreken we niet over enkel een degelijke camera of camera’s, maar ook over krachtig internet en een toeleverancier die alles in goede banen leidt.
Beleving wordt belangrijker
Beleving van een afscheid wordt belangrijker. Je kan hierin ver gaan, tot zelfs een hologram laten maken van de overledene en deze hologram tonen op de uitvaart. Er zijn er die het fantastisch vinden, maar er zijn er die het helemaal niet kunnen vinden. Natuurlijk komt deze functie ook met een kostprijs en heb je flink wat beeldmateriaal nodig van de overledene om deze wens in vervulling te laten gaan. Kostprijs van deze mogelijkheid is al snel 3.000 euro.
Investeren in gigantische gebouwen lijkt in onze buurlanden voorbij
De tijd dat begrafenisondernemers investeren in gigantische aula’s en grote rouwcentra lijkt in onze buurlanden voorbij. De kleine intieme mooie unieke plekken maken een uitvaart persoonlijk en uitzonderlijk. De locatie waar de overledene graag vertoefde. Misschien was dat wel midden in de natuur? Als uitvaartondernemers moet men flexibel zijn, maar die flexibiliteit kan in de toekomst wel eens op proef gesteld worden. Toch als de trend van persoonlijke beleving bij uitvaarten verder groeit. Meer eisen, betekent meer werk en meer personeel. Dit zal een impact hebben op de kost van een uitvaart.
Wat met het culinaire?
Daarnaast nog het culinaire. Wat at de overledene graag? Waar zat hij graag te eten? Was het een foodtruck? Misschien ergens verder weg en blijven de genodigden ook slapen dichtbij de locatie van de uitvaart? Wil men straks nog wel een uitvaart in een aula of kerk, zoals we deze vandaag gewend zijn? Moet het en zal het meer buiten zijn, bij goed weer? Eenvoudiger zal het niet worden. Deze open cultuur van afscheid nemen ziet men al langer evolueren in Nederland en komt misschien wel overgewaaid naar België. Met als eerste stop Vlaanderen.
De druk op de uitvaartondernemer wordt groter
Het komt er op neer dat de verpersoonlijking van de overledene heel duidelijk merkbaar moet zijn bij het afscheid nemen. Er zijn steeds meer mensen die daaraan belang zullen hechten. Deze evolutie voelt men wel. De druk die de uitvaartwereld daarmee op zich krijgt, kan wel eens groter worden. Onderschat het werk van de uitvaartondernemer niet, want uitvaartondernemers zijn organisatoren pur sang. Ondernemen van uitvaarten is veel meer dan enkel een kist of crematie plannen. Vandaag houdt dit veel meer in. Al de wensen van een familie, kunnen immense druk leggen bij het team van uitvaartondernemers. Én dan moet alles nog haalbaar zijn en binnen de wetgeving blijven.
Meer werk, grotere kost
Alles wat meer werk meebrengt voor de uitvaartondernemer heeft ook zijn kost. De kost van een uitvaart zal daarom nog verhogen de komende jaren en misschien wel eens sneller dan men denkt. In 2021 is de houtprijs enorm gestegen wat een grote stijging van de kosten van grafkisten met zich meebracht. Dan spreken we ook over de kost van gas om te cremeren, elektriciteit en andere grondstoffen die nodig zijn om een uitvaart tot een goed eind te brengen. Wat met bloemen? Alles wordt duurder.
Deontologie
Het persoonlijk maken van een uitvaart mag ook de grens van respect en deontologie niet overschrijden. Toch zijn er soms uitvaarten waarbij men misschien kan denken: hier heeft men toch een grens overschreden. Een aula met gigantische discoverlichting, confetti, een kist laten beplakken met afbeeldingen van het favoriete bier van de overledene, een knalroze lijkwagen of eentje met tijgerprint, een dansvoorstelling op de begraafplaats, hoe gek kan het soms allemaal zijn en zeker bij onze Noorderburen.
Maar, gaat men daarin niet te ver? Is de dood niet overdreven gecommercialiseerd? Want velen wil er een graantje van ‘meepikken’. Van bedrijven met hologram tot bedrijven die na je dood je tweets blijven schrijven.