etalage-grafkistenOp internationale fora van uitvaartondernemers loopt er momenteel een drukke discussie: moeten grafkisten in de etalage staan of niet?  Is het een goede vorm van marketing of schrikt het de consument af?  Er zijn uitvaartondernemers voor en er zijn er tegen.  

De discussie was losgebroken op Facebook in Engeland, waar veel reacties op geschreven werden.  Zo namen een aantal begrafenisondernemers de discussie over naar Linkedin, waar de discussie verdergezet werd.

Engelse marketing specialist spreekt zich uit tegen grafkisten in de etalage

Zo is er een Engelse marketing specialist die drie jaar onderzoek deed naar de uitvaartsector en de consument.  Hij kwam tot enkele bemerkingen.  De consument vindt grafkisten in een etalage te confronterend, schrijft de man.  Het succes van een uitvaartondernemer is de mensen die erin werken en hoe ze omgaan met rouwenden.

De toewijding van de mensen en de diensten die ze leveren zijn het belangrijkst zegt de marketing specialist.  Niet zozeer de producten die we gebruiken als begrafenisondernemer, dat zou als normaal en bijkomstig aanzien worden.  Conclusie: een grafkist in de etalage zal niet helpen om meer uitvaarten aan te trekken, volgens de marketing specialist.

“Het is wel een goed idee!”

Anderen vinden het dan weer een goed idee, als begrafenisondernemers.  “Het trekt meteen de aandacht en het behoort toe aan ons rouwcentrum en wat we doen.”  In België komen mensen uit de gemeenschap vaak rouwbrieven lezen, bekijken wie er overleden is, of er dan aandacht gaat naar wat er in de etalage staat, is de vraag.

Mond aan mond reclame zal wellicht heel belangrijk zijn en blijven, wanneer men families wil aantrekken.  Of uitvaartproducten families aantrekken, is ongeweten.  Zo is er een Australische begrafenisondernemer die schrijft dat hij nog nooit een etalage gezien heeft met grafkisten erin.  Hij vindt de discussie dan ook heel opmerkelijk en raar.

foto: wikipedia, een “coffin shop” in Warsaw

Deel dit!

1 reactie

  1. Wij hebben al meer dan 25 jaar geen enkele kist, noch ‘zijde’ bloemen, noch urnen staan voor een etalage. Ik vind en voel mij meer dan ‘diegene met zijn kisten, lijkwagen en zijde bloemen’. Wij zijn mensen die aan dienstverlening doen en hebben uiteraard een lijkwagen, kist nodig, … Ook is het geen goede gedachte dat de voorbijganger een bepaalde familie ziet staan in een ‘winkel’/toonzaal die een kist aan het kiezen zijn…
    Dit zie je nergens, niet in onze omringende landen, … Daar zijn ze dit al jaren afgeleerd ! Hetzelfde voor de rouwcentra, waar je langs de kisten moet gaan om een overledene te groeten ?!? Wat kan nu nog erger zijn voor een rouwende familie !!! Een mens als uitvaartondernemer.

Plaats een reactie