Een website vol begrafenisondernemers, om het voor de consument aantrekkelijk en overzichtelijk te maken?  Een bedrijf uit Amstelveen gelooft erin.  ‘LastingDays’ is de naam van het concept.

De Nederlandse begrafenissector barst uit z’n voegen:  in 2011 waren er 1100 begrafenisondernemers actief, anno 2017 zijn dat er ruim 1800. Dat blijkt uit cijfers van de Branchevereniging Uitvaartondernemingen.

Het aantal sterfgevallen in Nederland is lang niet zo hard gestegen. Grote partijen zoals Yarden, Dela en Monuta hebben heel wat werknemers, maar de laatste krimpt van 130 naar 100 arbeidsplaatsen.

Mogelijkheden bij een uitvaartsector in crisis

Dat de Nederlandse uitvaartsector kraakt en kreunt, konden we een tijdje geleden al opmerken.  Het wordt er voor de consument niet overzichtelijker op. LastingDays probeert daar verandering in te brengen. “Het is een beetje crisis, maar dat zorgt voor nieuwe mogelijkheden”, zegt oprichter Bas Berntsen. “Vooral op online gebied is de uitvaartbranche nog niet goed georganiseerd.”

Snel en eenvoudig een onafhankelijke begrafenisondernemer vinden

LastingDays wil begrafenisondernemers koppelen aan de consument. De begrafenisondernemer legt uit hoe het bedrijf werkt: “Bij ons vindt de consument snel en eenvoudig een betrokken en onafhankelijke begrafenisondernemer. Afhankelijk van de omvang van de begrafenis, toont de begrafenisondernemer zijn of haar vaste tarief. Uiteraard mogen ze zelf invulling geven aan de begrafenis. De consument komt niet voor verrassingen te staan. Omdat een begrafenis voor iedereen anders is, zijn er drie vaste tarieven: basis, regulier en uitgebreid.”

Basistarieven liggen een stuk hoger in Nederland, Belgische facturen werken zo niet

De tarieven omvatten het basis start tarief van de begrafenisondernemer.  In België wordt een begrafenisfactuur geheel anders opgebouwd.  Vooral omdat de tarieven van begrafenissen veel goedkoper liggen dan deze in Nederland.  Een starttarief van bepaalde begrafenisondernemers in Nederland is 2.000 euro. Dit zonder crematie, kist, koffietafel ect.

Vijftig begrafenisondernemers zijn aangesloten

Het bedrijf wil niet zelf begrafenisondernemer worden. ”Absoluut niet. Wij werken met begrafenisondernemers en op onze websites kun je een overzicht vinden van inmiddels meer dan vijftig begrafenisondernemers die bij ons zijn aangesloten. We zijn geen Marktplaats voor ondernemers, je kunt ons beter vergelijken met Airbnb. We ondersteunen consumenten bij het vinden van een professionele begrafenisondernemer en zorgen voor transparantie in de uitvaartsector”, legt Berntsen uit. “De uitvaartverzorgers maken overigens geen winst op producten als bloemen, vervoer en kisten.”

Werkt op commissiebasis

Het bedrijf werkt op commissiebasis. “Tien procent van de factuur van de uitvaartverzorger aan de consument gaat naar ons voor ons werk als bemiddelaar. Dat is niet heel erg veel, maar we denken dat ons bedrijf zo groeit dat we met een dergelijke marge winstgevend kunnen zijn”, zegt Berntsen. “Omdat de consument bij ons voorop staat en wij beloven dat men nooit te veel betaalt, bieden wij in combinatie met de begrafenisondernemer ook grafkisten aan zonder daarop winst te maken.”

citaten en nieuwsbron: ondernemer.nl – eigen redactie

Deel dit!

Plaats een reactie