crematie wordt de normAs in een plastic zak

De laatste dagen is er in de media geschreven over een Antwerpse begrafenisondernemer die twaalf jaar geleden de as van een overledene in een zak van Carrefour heeft geplaatst.  Deze zak zou nu ontdekt zijn bij een asverstrooiing te Brasschaat.  In Het Laatste Nieuws wordt de begrafenisondernemer zijn naam gemeld.  Wie deze blunder twaalf jaar geleden zou hebben uitgevoerd is voorlopig onbekend, enkel de zaak die de uitvaart heeft uitgevoerd is bekend. 

Commentaren op het krantenartikel zijn niet mals

Een blunder van formaat, thans als men de commentaren op de krantenartikelen leest wanneer men de websites van verschillende kranten bekijkt.  Er zijn ook mensen die er anders over denken, het is slechts as in een zak.  Toch geeft de begrafenisondernemer, die nu verantwoordelijk is voor het uitvaartcentrum, toe dat dit eenmalig voorval is.  Het moet ook bij dit ene voorval blijven.  De urne werd twaalf jaar geleden bijgezet in een columbarium.

Een deuk in het imago van de begrafenissector

Dat de as soms in een zak wordt geplaatst, kan gebeuren, maar dit moet dan wel een neutrale zak zijn, zo vertelde de begrafenisondernemer aan de media.  Dit geeft natuurlijk een deuk aan het imago van de uitvaartsector.  Onze uitvaartsector is de laatste jaren vaak negatief in beeld gekomen.  Ook in Nederland krijgt de sector soms een deuk.  Wanneer het overgrote deel van de media zulke berichten overnemen, krijgt het beeld dat de consument heeft over onze sector, een enorme deuk.

Hoe kunnen we het imago verbeteren?

Elke begrafenisondernemer werkt op zijn eigen manier, of de as in een plastic zak moet of niet, laten we in het midden.  Toch kunnen we hieruit leren en onszelf verbeteren.

Deel dit!

Plaats een reactie