china-uitvaartDe grootste Chinese begrafenisonderneming Fu Shou probeert een uitvaart als luxe product te verkopen.  Een grafzerk met de hand gegraveerd, begraafplaatsen waar vele bekende Chinezen begraven liggen, luxe uitvaartpakketten die kunnen oplopen tot $ 82.356.  Het zijn geen kleine getallen.  De populatie van China wordt steeds ouder.  Ze hebben per jaar meer doden dan in eender welk land in de wereld.  Investeerders zien dus een toekomst in de uitvaartsector van China.

Naast de groeiende aantal uitvaarten, is er ook nog het probleem van plaats.  Een klassieke uitvaart in China, met teraardebestelling, is haast onmogelijk.  Wanneer men de urn begraaft op een kleine plaats kunnen de kosten ook al hoog oplopen.  In China spreekt men van kleine zelfstandige uitvaartondernemers, het zijn niet de grote uitvaartgroepen die de markt beheren.  Fu Shou heeft slechts een marktaandeel van 1% in China in 2012.  De concurrentie is hard.  Ook vanuit de overheid.

De groei van omzet in deze grote uitvaartbedrijven, heeft vooral te maken met de groeiende aantal uitvaarten.  Daarnaast ook de nabestaanden die steeds meer geld geven aan een uitvaart van hun dierbaren.  Fu Shou uitvaartgroep wil meer geld vragen voor uitvaarten omdat men veel geld nodig heeft voor nieuwe begraafplaatsen.  Onder de slogan “Kan u het zich wel veroorloven om te sterven?” maakt de uitvaartgroep nu reclame voor hun nieuwe uitvaartpakketten.  De begraafplaatsen van Fu Shou, zijn begraafplaatsen waar vele bekende Chinezen begraven liggen.  Dit speelt men uit in hun nieuwe campagne.

bron + foto: reuters

Deel dit!

Plaats een reactie