Eventplanners bestormen de uitvaartmarkt…

Allerheiligen brengt traditiegetrouw veel media mee.  De ogen allemaal gericht op de uitvaartsector en vooral de nieuwste snufjes moeten naar voor gebracht worden.  Knuffels met as in, biologisch afbreekbare urne, meer mensen kiezen voor een urnenkelder in plek van een columbarium of klassiek graf.

Ten koste van

Maar ook ander nieuws kwam in de media.  Iets wat menig begrafenisondernemers de wenkbrauwen doet fronsen: uitvaartplanners van eventbedrijven.  Veel mensen bestormen de uitvaartmarkt, omdat de vestigingswet is afgeschaft.  Het is een vrije markt.  Dit brengt ook onervaren mensen naar de uitvaartsector die onze consument gaan bedienen.  Wat ten koste zal gaan van onze naam in de toekomst. 

Wel voldoende ervaring?

De vraag die begrafenisondernemers hierbij stellen is of deze uitvaartplanners wel voldoende ervaring hebben om de uitvaartmarkt te betreden?  Eventplanners gaan uitvaarten en laatste wensen bespreken met onze consument, zonder dat deze jarenlange ervaring in de uitvaartsector hebben opgedaan.  Laat staan dat men voor alle begrafenisondernemers in Vlaanderen de prijs van een uitvaart gaan bepalen.  Onbegrijpelijk.

De uitvaartsector wordt enorm gecommercialiseerd, is dat wel goed?

Daarnaast zullen er ook uitvaartverzekeringen worden aangeboden, gekoppeld aan deze ‘laatste wensen’.  Wat is de volgende stap: bepalen naar welke begrafenisondernemer er gegaan moet of mag worden?  Daar ook geld voor vragen?  Het mag gezegd, de uitvaartsector wordt enorm gecommercialiseerd.  En soms té veel gecommercialiseerd.  De wilde radio reclames van een uitvaartverzekeraar tot uitvaartplanners die wellicht geen jarenlange praktijkervaring aan de man kunnen brengen, maar zo toch voorafregelingen opmaken met onze consument.

(lees verder onder de afbeelding)

©Adobe Stock Licentie

De begrafenisondernemer zelf is dé man om voorafregelingen op te maken

Eigenlijk is er maar één persoon die een voorafregeling of laatste wens kan noteren en aan de man brengen: de begrafenisondernemer zélf.  Alleen dan ben je zeker van correcte lokale informatie én jarenlange ervaring.  Alleen dan ben je zeker van een correcte prijsofferte voor uw laatste wensen en wordt er eventueel bij uw begrafenisondernemer een uitvaartverzekering aan gekoppeld.  Dat is de normale gang van zaken.

Er hoeven helemaal geen tussenstappen te zijn

Er hoeven helemaal geen tussenstappen te zijn, het is overbodig.  Elke begrafenisondernemer op zich is een uitvaartplanner of eventplanner.  Zeker als het gaat om begrafenissen is er maar één persoon die het goed kan plannen en de kleine belangen kent rond een uitvaart: de begrafenisondernemer.  Het is ook kosten besparen, als je geen tussenstappen neemt, want externe uitvaartplanners kosten ook geld, boven op laatste wens of geplande uitvaart.

Ballonverstrooiingen

Dat veel mensen de uitvaartsector willen veranderen is geen nieuwtje.  Maar er moet wel correcte informatie gegeven worden.  Tijdens interviews en artikelen in de krant komt er soms foute informatie naar boven.  Zoals deze week nog: ballonverstrooiingen: helemaal niet wettelijk toegelaten in Vlaanderen.  Toch wordt het op landelijke televisie verteld.  Het is als gewone begrafenisondernemer soms vermoeiend te moeten uitleggen aan mensen dat dingen niet wettelijk zijn, maar ze soms wel op tv verteld worden.

Heel persoonlijke wensen komen soms met een specifiek prijskaartje

Dat een uitvaart anders kan worden ingevuld, weet iedereen.  De vraag is of de consument dit wel wil?  Want ‘wilde’ invullingen brengen vaak ook een hoger prijskaartje met zich mee.  Elke uitvaartondernemer kan een uitvaart inplannen zoals men wil.  In de tuin, op een andere unieke locatie, heel persoonlijk invullen, het kan allemaal.  Maar net dan heb je een ervaren begrafenisondernemer nodig.  Iemand die weet wat belangrijk is als je een uitvaart gaat plannen op een andere manier.  Vaak gaat het dan om praktische zaken die belangrijk zijn voor het goede verloop van het afscheid.

Uitvaarten worden events?

Dat een uitvaart een event gaat worden, zal af te wachten zijn.  Het zal er in elk geval voor de consument niet goedkoper op worden.  Want veel aanbieden is ook veelal meer betalen.  En heeft de consument wel behoefte aan al die nieuwe snufjes?  Of staat een goede begeleiding, een degelijke start van het rouwproces, niet voorop? 

Daar kan maar één persoon voor zorgen: uw begrafenisondernemer met jarenlange ervaring.  Geen buitenstaanders zonder jarenlange ervaring, die onze markt met foute insteek betreden.

Deel dit!

Plaats een reactie