Vandaag werd bij Uitvaartzorg De Backer in Edegem het nieuwe statuut voor flexibele werknemers in de uitvaartsector voorgesteld.  De zaakvoerder van Uitvaartzorg De Backer, Johan Dexters, is tevens de voorzitter van de Nationale Federatie van Begrafenisondernemers van België.  

Staatssecretaris Philippe De Backer (Open VLD) wil dat ook begrafenisondernemingen flexibel werknemers kunnen inschakelen.  De sector zou moeilijk te controleren zijn en er werden al misbruiken vastgesteld. Zo zou er bijvoorbeeld sprake van schijnzelfstandigheid zijn.

 

Bijna 5000 mensen tewerkgesteld in de uitvaartsector

De Backer stelde woensdag daarom zijn ‘Plan voor Eerlijke Concurrentie’ voor. De vakbonden, de sector en de inspectiediensten tekenden mee. De sector van de begrafenisondernemers telt volgens het Sociaal Fonds 522 werkgevers en zo’n 4.920 werknemers. Door het ‘onvoorspelbare karakter’ van het werk hebben heel wat werknemers zeer beperkte en zeer onregelmatige prestaties.

Er komt een systeem waarbij de identiteitskaart van de medewerkers gescand kan worden.  Wat controles efficiënter kan laten gebeuren.  In de land- en tuinbouw en horeca bestaan dergelijke flexibele statuten al.

 

De sector geplaagd door wanpraktijken?

De sector wordt volgens de staatssecretaris ter Bestrijding van Sociale Fraude geplaagd door wanpraktijken, vooral bij de occasionele medewerkers. Daarom werd woensdag, naar analogie met bijvoorbeeld de schoonmaaksector, een statuut voor gelegenheidswerkers voorgesteld, via een ‘Plan voor Eerlijke Concurrentie’.

‘Onder dat statuut kan een werkgever werknemers zonder een vast uurrooster gemakkelijk oproepen. Net zoals in de horeca volstaat een mondelinge overeenkomst’, luidt de uitleg. ‘Daartegenover staat dat de gewerkte uren wel geregistreerd moeten worden in het zogenaamde dag-Dimonasysteem.’ Dat kan met een smartphoneprogramma bij de werkgever.

 

Men kan niet zomaar een uitvaart laten stoppen om controle uit te voeren

‘Het spreekt voor zich dat inspectiediensten werknemers in deze sector niet even kunnen vragen om het werk neer te leggen om een controle te houden. Door de registratie te vereenvoudigen, is het mogelijk om vanop afstand te controleren of registraties al dan niet gebeurd zijn’, aldus De Backer.

Hij wil het plan met de modaliteiten nu voorleggen aan de regering. Een jaar na de opstart zou de impact worden geëvalueerd.

Bron: Radio2 Antwerpen, De Tijd en eigen redactie.

 

Deel dit!

Plaats een reactie