Een deel van de zorgsector

De corona crisis heeft ervoor gezorgd dat de consument kan merken dat begrafenisondernemers essentieel zijn voor de maatschappij.  Dat we een onderdeel zijn van de zorgsector en een enorme bijdrage hebben geleverd bij het begraven van de doden tijdens de crisis.

Een crisis die nog altijd loopt.  Begrafenisondernemers zijn een deel van de zorg, hoewel het de laatste zorg is, zijn we deel van de belangrijke dienstverlening tijdens de corona crisis en ook buiten deze crisis.  Hiervoor kreeg de sector ook een uitvoerig woord van dank van de bevoegde minister Pieter De Crem zoals vermeld in het vakblad Funebra.

Men hoopt dat de consument blijft inzien dat de uitvaartsector een heel belangrijke sector is.  Die hopelijk de kwaliteit kan bewaren, wanneer zovelen onze markt willen betreden, sinds de vestigingswet werd afgeschaft en de uitvaartsector vaak op tv komt.

Minder aanwezigen?

De corona maatregelen  zorgen er voor dat er minder mensen bij een plechtigheid aanwezig willen of mogen zijn.  Sinds de nieuwe piek, die vooral in Antwerpen te merken is, wil men niet zo snel naar een uitvaart komen.  De angst zit er echt in om besmet te geraken, hoewel er voorzieningen zijn zoals handontsmetting, mondmaskers, Social distance enz.   

Minder drukwerk?

Een spijtige zaak is dat er minder drukwerk verkocht wordt.  Veel consumenten kiezen voor een twee-in-één oplossing, bijvoorbeeld een rouwkaart mét foto dat zowel als herinneringskaartje als melding van een overlijden geldt.  Het is daarom niet minder mooi, maar het vormt een deel van de corona crisis waarbij de begrafenisondernemers zien dat er minder drukwerk gevraagd wordt.

Meer digitale herinneringen?

Digitale herinneringen worden belangrijker.  Het streamen of filmen van een afscheidsplechtigheid is een alom gebruikte vorm om mensen mee afscheid te laten nemen.  Je bent niet fysiek aanwezig maar wel aanwezig bij het afscheid nemen.  Het vormt een deel van digitaal afscheid nemen.  Ook online condoleren zal wellicht meer gebruikt worden.  Daarnaast bloemen bestellen via een webshop bij de begrafenisondernemer is één van de methodes waarmee mensen hun deelneming kunnen betuigen.

Een reportage van RTV van 13 maart 2020.

Meer crematie

Internationaal kan men zien dat men door de corona crisis meer gaat kiezen voor een crematie.  De keuze voor crematie geeft de consument het gevoel van veiligheid, eerder dan een dienst met een kist.  Hoewel een kist ook ontsmet kan worden vooraleer er een plechtigheid mee gehouden wordt, kiest men toch meer voor crematie. Dit is zo in vele westerse landen, dit is zeker het geval in Amerika, waar recentelijk nog een grote stijging te zien was in het aantal crematies sinds de corona crisis daar uitbrak.

Een stormloop naar de uitvaartsector?

Misschien merkte je het al op als begrafenisondernemer, de wil om in de sector aan de slag te kunnen gaan is enorm verhoogd.  Van aanvragen voor een stage tot voorstellingen van gemotiveerde mensen met CV in de mailbox.  Iedereen wil op de één of andere manier in de sector komen werken.  Vaak verwacht men daarbij ook een hoog loon.

Heeft men wel altijd de juiste visie van wat we doen?  Neen.  Dat er dag en nacht gewerkt moet worden, dat het soms poetsen inhoudt, daar staat men niet bij stil.  Daar haakt men op af.  We doen meer dan enkel in een mooi pak in de aula of kerk staan.

Sinds de tv reeks van ‘Komen te gaan’ op VRT, is deze stormloop gestart.  Men kan als het ware zeggen dat de markt op de lange termijn verzadigd geraakt.  In bepaalde regio’s zijn er al zoveel begrafenisondernemers, dat men duidelijk kan zien dat de markt aan het veranderen is.  Dat begrafenisondernemers meer in beeld komen door de corona crisis, doet mensen verlangen om onze uitvaartsector te verkennen en toe te treden.

De wil om de opleidingen te volgen is door het tv programma gestegen, maar is praktijk niet het belangrijkste om een goede begrafenisondernemer af te leveren?    Destijds moest men bij een begrafenisondernemer werken om de theorie te mogen starten, het was de mooiste combinatie.  Het volledige pakket van ons vak houdt veel meer in dan wat men op tv tonen kan.

Een begrafenisondernemer getuigt:

‘Ik kreeg deze week telefoon van een dame die met mij een gesprek wou.  Ze wou van mij horen hoe het was om mijn job te doen, want zij wil het ook gaan doen.  Toen ik haar telefonisch vertelde wat de job inhoudt en dat er ook onderhoud en poetswerk bij te pas komt, werd de dame al flink minder gemotiveerd.  Dat het om wachtdiensten gaat en moeilijk te combineren is met een groot gezinsleven, haakte de dame af.  Ze dacht dat ze enkel met families moest omgaan en de mensen moest begeleiden zonder alle minder leuke kanten van onze job.  Een mooi voorbeeld van hoe velen onze job zien, maar het volledige beeld ervan niet zien zitten.’

Deel dit!

Plaats een reactie