In Australië starten er bedrijven op die de consument kunnen helpen om de begrafenisondernemer uit te schakelen.  Het bedrijf brengt de consument in contact met bedrijven die bijvoorbeeld kisten, urnen en andere rouwartikelen verkopen. 

Daarnaast ook kerken en crematoria, zodat de begrafenisondernemer helemaal buitenspel gezet wordt.  Volgens het bedrijf dat de consument helpt, komt dit omdat een uitvaart gewoon te duur is in Australië.

Het is een ketting van uitvaartverzekeraars die ook begrafenisondernemers zijn in Australië.  Grote ketens die marktaandeel hebben en de prijzen ook grotendeels bepalen.

De bedrijven die de consument helpen om rechtstreeks zelf heel de uitvaart in handen te nemen, noemen zichzelf de ‘Uber van de uitvaartsector’.  Het bedrijf Picaluna Funerals is er daar één van.

Volgens de Australische bedrijven die consumenten helpen, zijn de diensten die zij aanbieden veel persoonlijker en veel goedkoper.  Vooral het aanbieden van persoonlijke op maat gemaakte uitvaarten ligt aan de basis van dit bedrijf.  Geen standaard uitvaarten maar uitvaarten die volledig de persoon waarvan men afscheid neemt, weergeeft.

Daarnaast is het afwachten hoe de bestaande begrafenisondernemers hierop reageren.  Want uiteindelijk wordt de begrafenisondernemer op deze manier zonder werk gezet.  Volgens deze nieuwe bedrijven met het nieuwe concept, moet de uitvaartsector dringend wakker worden en het volledig anders aanpakken.

Hoe gaat het straks met de consument in Europa?  Zal men hier ook terug meer in eigen handen nemen om zo de kosten te drukken?  Kan men überhaupt wel kosten drukken door veel zelf te regelen?  Want een lijkwagen, kist, opbaring, koeling, kost altijd geld.  In België mag je niet zomaar en lichaam vervoeren met een eigen auto, daar start het al mee.  Het moet met een lijkwagen gebeuren of toch zeker met een vervoermiddel dat daartoe gemaakt is.

 

Deel dit!

Plaats een reactie