Geschiedenis lijkvervoer
Oorspronkelijk werden er lijkkoetsen gebruikt, heel in het begin werd de kist op een kader geladen, dat getrokken werd door paarden. Om grafstenen en materialen om tombes te plaatsen of te verplaatsen, werden deze eerste wagens ook vaak gebruikt. Later kwam men op het idee de koets steeds meer te gebruiken en uit te bouwen. Tot aan het begin van de 20ste eeuw en tijdens de wereldoorlogen, bleef de rouw- of lijkkoets populair in gebruik.
Stilaan kwam er techniek aan te pas. De koetsen werden minder gebruikt naargelang het gebruik van paard en kar ook verdween. Meer en meer zag men andere vervoersmiddelen opduiken en zo ook werd de eerste lijkwagen geboren. De eerste echte lijkwagen werd in Amerika gebouwd in 1909. En zo kwamen de echte lijkwagens ook naar Europa en later wereldwijd gezien vanaf het jaar 1920.
Een lange een krachtig chassis
De echte lijkwagen werd gebouwd op een lang en krachtig chassis, meestal behield men de voorzijde van de wagen, zo ook de deuren van vooraan de wagen, en bouwde men een achterstuk op het verlengde chassis. Net omdat deze wagens een verlengd chassis hebben, kon men ze ook gebruiken als ambulance. Lange tijd werden deze wagens zowel lijkvervoer als ziekenvervoer gebruikt.
Vandaag zien we verschillende merken en verschillende vormen op de Europese markt. Zowel Mercedes, Cadillac, Lincoln, Volvo, Ford, Chrysler en Opel zijn merken waarvan men een lijkwagen kan aankopen. Het gebruik van de lijkwagen en welk merk, zijn sterk streekgebonden. In Belgïe wordt er vaak met Amerikaanse lijkwagens gereden, alsook Mercedes, Volvo en Chysler.
De evolutie van de lijkwagen
Oorspronkelijk werd de lijkwagen gebruikt om het lichaam van de overledene te vervoeren. Als snel vervoerde men ook de kist met deze lijkwagen, tijdens de begrafenis. De gebruiken bij een uitvaart veranderde en zo ook het gebruik van de lijkwagen. Voorzieningen om bloemen te vervoeren en de zichtbaarheid van de kist werd belangrijk.
Vandaag zien we de lijkwagen met verschillende aan de tijd aangepaste voorzieningen. Naarmate de tijd vordert, wordt crematie almaar belangrijker. Zo hadden de producenten van de lijkwagens ook nieuwe ideeën. Er werd achteraan de lijkwagen, al dan niet ingebouwd, een urnenhouder voorzien. Hiermee kan men gemakkelijk een urne bevestigen en gemakkelijk vervoeren. Het stabiel houden van de urne in een lijkwagen is vrij belangrijk, daarom bedacht men deze urnenhouder.
Een lijkwagen moet ook voldoen aan moderne Eurpese normen. Wie vandaag een lijkwagen aankoopt zal wellicht een lijkwagen krijgen met ledverlichting en andere moderne voorzieningen die men ook in een personenwagen kan terugvinden.