Hoe wordt onze uitvaartsector anders?

Onze uitvaartsector verandert.  De jonge generatie neemt zijn opmars in de grootsteden en zij die geen overnemer vinden, geven hun zaak vaak over aan een investeringsgroep.  Als we onze sector vergelijken met andere landen, is de evolutie ongeveer dezelfde.  Grote groepen nemen kleintjes over en vormen zo een uitvaartgroep.  Daarnaast komen er nog meer kleintjes bij.

Vestigingswet brengt meer mensen naar onze sector

De afschaffing van de vestigingswet brengt veel meer mensen naar de uitvaartsector.  Heeft de sector wel plaats voor al deze mensen?  Zijn de mensen wel kwalitatief?  Want het is geen 9-17u job en je kan niet enkel met mensen omgaan of alleen met de lijkwagen rijden.  Of alleen lichamen wassen.  De vele vragen die we binnen krijgen over de sector, je moet alles willen en kunnen doen of je hebt gewoon geen werk.

Verlies van kwaliteit

Verlies van kwaliteit komt er aan.  En dit is in de grootsteden al begonnen.  Mensen zonder ervaring, zonder diploma, openen een zaak en verzorgen uitvaarten.  In Antwerpen zijn er al voorbeelden.  Hoe erg het ook klinkt, de afschaffing van de vestigingswet heeft mensen naar de sector gebracht die denken snel veel en groot geld te verdienen, door grote bedragen te vragen voor uitvaarten en er daarnaast amper of geen ervaring over te bezitten.  Dat is iets wat vele ervaren begrafenisondernemers frustreert.  Aan de andere kant, kwaliteit zal blijven boven drijven.

Schaalvergroting

De schaalvergroting is in volle opmars en zal zich blijven doorzetten.  Dela en andere investeringsgroepen zijn nu werkzaam op de markt.  Wellicht zal het hier niet bij blijven en komen er misschien nog andere investeringsgroepen mee op de markt, om begrafenisondernemers zonder opvolging over te nemen en zo aan schaalvergroting te doen.

Invloed op de prijs?

De schaalvergroting heeft misschien wel een invloed op de prijs van een uitvaart.  Want een overname kost natuurlijk veel geld.  Maar, een uitvaart in België, in vergelijking met andere landen, is redelijk goedkoop.  Er zijn regio’s in Vlaanderen waar 3500 euro voor een volledige uitvaart de normale prijs is, wat natuurlijk erg goedkoop is.  Men kan zich afvragen of een uitvaartondernemer, die veel investeert op vraag van de consument (denk aan investeren in een eigen aula), hiermee rond komt?

Andere regio’s zijn dan weer duurder.  De prijzen van crematies en concessies of inkomtaksen stijgen ook.  Er zijn gemeenten waar er tot 1000 euro inkomtaksen gevraagd worden, dat maakt een uitvaart natuurlijk meteen een pak duurder.  Want de totale prijs van een uitvaart omvat ook kosten van de gemeenten en crematoria.  Het volledige bedrag is zeker niet voor de begrafenisondernemer.

Lijkwagens worden vervangen door kleine auto’s

De klassieke lijkwagens worden vervangen.  Vervangen door kleine auto’s die urnen kunnen vervoeren.  In Antwerpen gebeurt dit steeds vaker, uitvaarten met bijvoorbeeld een Mini-Cooper of een Fiat 500.  Deze auto’s zijn omgebouwd om een urne te vervoeren.  Want vervoer van een urne is vrij.  Een lichaam is een ander verhaal.  Spreekt voor zich dat het niet in een kleine auto past.  Omdat in Antwerpen veel uitvaarten met urne gebeuren, kan je die kleine auto’s gebruiken.  Of dit altijd gepast is, is de keuze van de nabestaanden die de uitvaart regelen.

Begrafenisondernemers die zich focussen op één doelgroep

Het nieuws van vorige week: een baby-uitvaartondernemer.  Iemand die zich focust op uitvaarten van baby’s .  Of het een echte markt is, valt af te wachten.  Want kindjes overlijden (gelukkig) minder snel dan vroeger.  Toch is het iets dat is overgewaaid vanuit Nederland, waar er al uitvaartondernemers zijn die zich specifiek focussen op dezelfde doelgroep en met succes want deze mensen hebben effectief werk.  Ze richten zich dan wel op een grotere regio dan enkel de eigen gemeente of stad.

Vaker crematie

We kiezen met z’n allen steeds vaker voor crematie.  Niet alleen in ons land maar in vele westerse landen wordt crematie de meest gekozen manier van lijkbezorgen.  Misschien omdat we de as dan dichterbij kunnen hebben, zoals bij een thuisbewaring?  Of omdat men denkt dat het goedkoper is?  Wat natuurlijk niet zo is.  Want crematie is gemiddeld zo’n 600 euro duurder.  Velen vinden het ‘properder’ in vergelijking met een teraardebestelling.  Crematie vormt mee de evolutie van een ander uitvaartbeeld in vergelijking met vroeger.

Vaker een uitvaartverzekering?

Als we verschillende verzekeraars mogen geloven, nemen steeds meer Belgen een uitvaartverzekering.  Als we naar de buurlanden gaan kijken, liggen de kaarten hier toch nog enigszins anders.   Waar een groot percentage verzekerd is voor een uitvaart in Nederland, is hier in België nog een groot potentieel.  Wanneer een uitvaart duurder wordt, omdat aankoopprijzen van leveranciers van begrafenisondernemers duurder worden, gaat de consument misschien sneller een uitvaartverzekering nemen om deze kosten aan te kunnen.

 

Deel dit!

1 reactie

  1. Bijzonder om de toch ook weer grote verschillen tussen Nederland en België te lezen. Een Nederlandse uitvaartondernemer zal eigenlijk nooit een urn met een lijkwagen, die past immers gewoon op de achterbank. Misschien is met een speciale auto mooier, maar daar zijn wij te nuchter voor denk ik.
    En bij ons drukken juist de kleinere ondernemers de prijs, zij willen marktaandeel halen door goedkoper te zijn. Ook dat is dus een bijzonder verschil.
    Net als dat een crematie in België duurder is dan begraven, dat is in Nederland precies andersom. De kosten van een uitvaart lopen vooral per gemeente waar de begrafenis plaatsvindt bij ons erg uiteen.

Plaats een reactie