Uit onderzoek van de VUB en uitvaartbedrijf DELA blijkt dat het mentale welzijn van begrafenisondernemers onder druk staat door het vele werk en de strikte richtlijnen in verband met corona. “Een uitvaart regelen via WhatsApp, dat is moeilijk. Ineens is er afstand, waar wij doorgaans verbinding brengen.”

Onderzoek naar de mentale belasting van het zorgpersoneel is al vaker verricht, maar voor de uitvaartsector is dit een primeur. VUB-wetenschappers van de onderzoeksgroep Mental Health and Wellbeing ondervroegen op twee tijdstippen de medewerkers van bij DELA: eind april, midden in de eerste golf van coronabesmettingen, en een tweede keer eind juni.

Bevraging doen bij verschillende en ook onafhankelijke begrafenisondernemers had objectiever geweest

Alleen bij DELA zulke bevraging doen, is natuurlijk geen objectief gegeven, misschien had het ook goed geweest onafhankelijke ondernemers en de mensen in hun bedrijf te bevragen, zodat er een objectief beeld gevormd kon worden. Want onafhankelijke ondernemers werken doorgaans op andere manieren en worden dingen misschien anders aangepakt dan in een uitvaartketen.

Uitvaartmedewerkers halen blijkbaar veel voldoening uit het feit dat ze mensen kunnen helpen in moeilijke omstandigheden, wat logisch is. Het niveau van die “compassion satisfaction” lag bij 69 procent van de ondervraagden in april extreem hoog, en in juni nog altijd bij 54 procent, volgens het persbericht van DELA.

Bij zulke gedreven mensen is het risico op burn-out wel groot. In april zat 19 procent van de ondervraagde begrafenisondernemers van Dela in de gevarenzone en in juni zelfs 45 procent. Aan de pure stress van het extra werk lag het blijkbaar niet, volgens de peiling. Wél aan de frustratie niet te kunnen instaan voor de zorg die doorgaans wordt verschaft. Maar mensen worden misschien ook veeleisender en dat is iets wat de gewone begrafenisondernemers ook dagdagelijks merken.

Mensen komen soms naar de begrafenisondernemer met enorme moeilijke eisen en wensen

De soms onmogelijke of rare wensen waarmee families toekomen bij een begrafenisondernemer, brengen op zich veel stress mee. Men is niet snel tevreden, men wil vaak veel, maar wil er niet veel voor betalen. Wat de omgekeerde wereld is, bij eender ander product of dienst waar je veel wil, betaal je veel. Bij een uitvaart mag dat blijkbaar niet. Hoewel er ook voor gewerkt wordt, dag en nacht. Dit is iets wat een enorme stress en druk met zich meebrengt, bovenop het werk van de corona periode.

Begrafenisondernemers mogen in tijden van Covid op handen gedragen worden

Daarom mogen de begrafenisondernemers echt wel op handen gedragen worden dat wij de maatschappij als een groot deel van de zorgsector mee dragen.  Een begrafenisondernemer verzorgt uitvaarten, helpt de mensen, dag en nacht.  Het algemeen beeld van het werk van de begrafenisondernemer zou in feite veel positiever moeten zijn, dan wat het vandaag is.

Veel eisen brengen veel investeringen, kosten én stress met zich mee

Veel eisen en veel wensen brengen veel investeringen met zich mee.  Een nieuwe aula, moderne technologie, live stream mogelijkheden, een 24 uur groetkamer, een degelijke klank- en beeldinstallatie, het zijn maar enkele eisen waaraan een begrafenisondernemer vandaag moet voldoen.  Deze investeringen kosten geld.  Veel geld, maar als je het niet hebt, word je soms door een familie niet gebeld.  Vandaar dat een uitvaart wel wat geld kan kosten.  De investeringen en personeel dat de begrafenisondernemer moet betalen, brengen op zich ook stress met zich mee voor de zaakvoerder van de begrafenisonderneming.

Iedereen in de uitvaartsector heeft zijn deel bijgedragen, men mag niemand vergeten

De hoge druk bij begrafenissen in covid-piek periodes, brengt de kans met zich mee dat uitvaartpersoneel overwerkt geraakt.  Daarmee telt men niet enkel de mensen van de begrafenisondernemer maar ook het personeel van de crematoria.  Die zeker niet vergeten mogen worden.  Zij hebben in bepaalde crematoria letterlijk dag en nacht gewerkt om alle overledenen gecremeerd te krijgen.  Zodat nabestaanden tijdig een afscheid konden vormgeven.

Want het zijn niet alleen de mensen van de begrafenisondernemer, ook toeleveranciers, crematoriapersoneel en dodentransporten die de handen erg uit de mouwen hebben moeten steken om alles mee rond te kunnen krijgen.  Nu de tweede golf eraan komt, houden zij allemaal het hart vast voor wat komen kan.

Bron: Deels VUB en DELA – eigen redactie – foto: Adobe Stock Licentie (aangekocht)

Deel dit!

Plaats een reactie