De intercommunale Pontes, die het crematorium van Antwerpen, Turnhout en Lommel onder de vleugels heeft, zal vanaf 1 mei zijn dienstenpakket uitbreiden. Eerder werd ook al de mogelijkheid aangeboden om online reservaties te maken voor crematies, aula’s of koffietafels. Ook dit systeem werkt zeer vlot en zo kunnen begrafenisondernemers snel en efficiënt werken wanneer zijn een uitvaart regelen.
Pontes wil elke uitvaartondernemer op de hoogte brengen van de uitbreiding van het dienstenpakket. Daarom werd er woensdag een nieuwbrief verstuurd naar uitvaartondernemers. Naast deze nieuwsbrief werd er ook een gloednieuwe brochure bijgevoegd. Deze brochure vormt een onderdeel van de nieuwe aanpak en moet ook de dienstverlening verbeteren.
De intercommunale werkt tevens samen met verschillende overheden om de aangifte van een overlijden te kunnen digitaliseren. Iets waar vele begrafenisondernemers al jaren naar streven. Het digitaal aangeven van een overlijden zou niet alleen efficiënter werken worden, het kan veel tijd besparen. Zeker wanneer de burger vandaag al vele documenten kan afdrukken via een e-loket.
Vanuit de intercommunale Pontes kan men spreken dat dit een open communicatie omvat. Het vormt een deel van de nieuwe dienstverlening. Concreet wordt er voor het crematorium van Turnhout opnieuw een rechtstreeks telefoonnummer ingevoerd. Alle crematoria zijn vanaf 1 mei telefonisch bereikbaar van maandag tot en met zaterdag, van 8 tot 17 uur.
Medewerkers van de technische ruimte zijn aanwezig van maandag tot en met vrijdag van 6.30 uur tot 17 uur. Op deze manier wil Pontes uitvaartondernemers de kans geven om het drukke verkeer voor te zijn. Men kan voor alle drukte heel vroeg een kist naar het crematorium brengen. De technische medewerkers hebben de nodige informatie om alle documenten met betrekking tot de crematie, te controleren. Zo hoeft men niet meer eerst langs het administratieve gedeelte van het crematorium.
Reservaties voor aula’s en uitvaartmaaltijden kunnen gebeuren van maandag tot en met zaterdag van 9 uur tot 17 uur. Op zaterdag worden hiermee meer mogelijkheden voor reservaties gecreëerd. Communicatie met de uitvaartondernemers is van groot belang. Daarom vraagt Pontes ook feedback. Op deze eerste nieuwsbrief staat achteraan ook een rondvraag, gericht aan begrafenisondernemers.
Pontes verzorgde in 2013 tot 9800 crematies, een stijging met 6% in vergelijking met 2012. Constant en nauw in contact staan met de klanten, begrafenisondernemers, hebben geleid tot deze dienstverbetering. In september van dit jaar komt er een volgende nieuwsbrief.