NieuwsProductProductnieuwsUitvaarttrends

Is de goedkope uitvaart goed voor de uitvaartsector?

In verschillende landen zoals Engeland, Nederland, Duitsland, Frankrijk en in ons land, ontspruiten de websites met goedkope uitvaarten.  Begrafenissen worden aangeboden aan echte bodemprijzen.  Men kan zich de vraag stellen of dit wel goed is voor het imago van de begrafenisondernemer en de uitvaartsector op zich?

Vele begrafenisondernemers vragen zich af waar dit zal eindigen?  Werken voor een piepklein winstmarge waarbij overledenen met een camionette, want laat ons eerlijk zijn, dat is het, naar een graf wordt gebracht, zonder afscheid, misschien zelfs zonder laatste woordje.

Waar eindigt dit?

Is dit wel goed voor het vak en de mensen die wél een volledig en waardig afscheid wensen voor hun dierbare overledene?  Men betaalt dan meer geld, uiteraard, maar men krijgt wel een volwaardig afscheid met alles erop en eraan.  Het overgrote deel van de consument zal zulke uitvaart niet bestellen en gelukkig maar.  Stemmen gaan op: “Zoals een hond, in de grond”  Het stemt toch tot nadenken.

Een uitvaart in België goedkoop

De uitvaartkost in België is goedkoop.  In vergelijking bij sommige andere landen zelfs spotgoedkoop.  Men moet wel toegeven, dat landen waarbij grote uitvaartketens de markt in handen hebben, de kost van een uitvaart veel duurder is dan in ons land.  Is ons land klaar voor een duurdere uitvaart?  Of nieuwe uitvaartketens?

Onze consument wordt nu al door grote uitvaartketens op radio en tv bespeelt.  Dat een uitvaart in ons land duur is, maar in vergelijking met onze buurlanden, bespottelijk goedkoop.  Laat staan dat we een teraardebestelling uitvoeren waarbij men nog geen 1.000 euro verdient?

Het uitvoeren van het vak, begrafenisondernemer, moet en zal ambachtelijk maar vernieuwend moeten blijven.  Onze investeringen in vastgoed, materiaal, technologie, om de consument goed te kunnen bedienen, kan men niet dragen met goedkope uitvaarten.

Wat met het imago?

De combinatie van grote reclamecampagnes in de media en daarbij reclame voor spotgoedkope uitvaarten, het is een contradictie waarbij de consument misschien een raar beeld krijgt van de begrafenisondernemer in het algemeen? Wat met het imago van de begrafenisondernemer en de uitvaartsector?  Hoe komen we over?  Waar is onderlinge communicatie?  Als één uitvaartsector naar buiten komen, dat is moeilijk, zo blijkt.

Dit vind je waarschijnlijk ook leuk

Laat een reactie achter

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer in:Nieuws