De gemiddelde Japanse burger is wakkergeschud na de ramp in Fukushima.  Door de ramp zijn meer Japanners beginnen nadenken voor de eigen dood.  Dit doet de uitvaartindustrie opleven.  Onlangs werd er nog een uitvaartbeurs gehouden voor de consument.  Het was een enorm succes.

Op deze Japanse beurs kon men als consument alles zelf bekijken en zelfs bestellen.  Doodskisten uittesten, grafzerken bekijken tot kleding bestellen om in opgebaard te worden.  Of om de uitvaartgasten aan te kleden.  De populatie van Japan zal tot 2040 nog met 27% groeien.

Daarbij horen overlijdens.  Steeds meer ouderen sterven alleen, zonder familie.  Waarbij de overheid of zij die dichtbij de overledene stonden, niet weten wat de uitvaartwens van die specifieke persoon inhield.  Daarom zijn grote Japanse bedrijven de consument aan het wakker maken.  Wakker maken om na te denken aan wat hun laatste wens zou zijn, en het ook op papier te zetten.


Deel dit!

Plaats een reactie