funeral_kmeinIn Nederland is er sinds kort reclame op de radio te horen van Stichting Keurmerk Uitvaartzorg.  Omdat iedereen in Nederland zomaar begrafenisondernemer kan worden, kwam men op het idee om een keurmerk te lanceren.  Dit keurmerk moet de kwaliteit van de uitvaartzorg aanduiden bij begrafenisondernemers.  Net omdat iedereen begrafenisondernemer kan worden in Nederland, kwam de uitvaartsector soms negatief in de media.  Dat wil men vermijden. 

Beschermen en informeren van de consument

Een belangrijke doelstelling van dit keurmerk is het beschermen en informeren van de consument.  Wat kan een keurmerk inhouden en hoe kiezen we het best een goede uitvaartondernemer?  Aan de andere kant houdt het de begrafenisondernemers scherp qua doelstellingen om het keurmerk te kunnen krijgen of behouden.  Het komt neer op een brede werking binnen deze stichting die het beroep beter in beeld wil brengen.

De consument kan altijd vrij kiezen

Dat begrafenisondernemers zonder keurmerk, minder goed werk zouden leveren, schuift men weg.  Het is niet omdat een begrafenisondernemer geen keurmerk heeft, dat de consument er niet voor mag of kan kiezen.  Het Keurmerk moet een stuk zekerheid bieden voor de consument en wanneer men met een overlijden te maken krijgt, met een gerust hart kan kiezen.

Een keurmerk in ons land?

Kan zulk keurmerk ook handig zijn in ons land?  Of in Vlaanderen?  Wie wordt het orgaan dat het keurmerk uitschrijft?  De uitvaartcultuur is in Nederland veel breder als bij ons.  Net daarom zou een keurmerk in ons land veel complexer zijn als in Nederland.  Dit heeft voor een deel te maken dat de uitvaartsector vaak in twee kampen verdeeld is.   Een keurmerk zou ook voor de Vlaamse of Belgische consument interessant kunnen zijn.  Hoewel in ons land niet zomaar iedereen begrafenisondernemer kan worden, heeft dit wel voordelen.

Wie krijgt een keurmerk?

Een goede vraag zou kunnen zijn: wie krijgt een keurmerk en wie niet?  Zal men naar service kijken?  Of zullen andere facetten een belangrijke rol spelen?  Uiteindelijk is een begrafenisondernemer een dienstverlener.  Levert diensten en producten aangaande een uitvaart.  Uiteindelijk heeft niet elke uitvaartondernemer een groot rouwcentrum, net daarom zou iedereen de kans moeten krijgen tot het krijgen van een keurmerk.

Deel dit!

5 reacties

  1. Michel Meijer on

    ‘Net omdat iedereen begrafenisondernemer kan worden in Nederland, kwam de uitvaartsector soms negatief in de media. Dat wil men vermijden.’
    Deze stelling is een klein beetje kort door de bocht. Het waren de grote uitvaartverzekeringen die negatief in beeld kwamen. Niet startende ondernemers.
    Daarbij is het de vraag of het realiseren van een keurmerk juist niet de kleinere en startende ondernemer heeft uitgesloten omdat deze simpelweg de contributie niet kan ophoesten.
    Een tweede vraag zal zijn, kan een startende ondernemer zich wel meten binnen de richtlijnen van het keurmerk. Kortom enige transparantie in uw omschrijving keurmerk zou welkom zijn. Ondertussen hebben zich ook al weer enkele ondernemers zich uitgeschreven bij het keurmerk.

  2. Beste heer,

    Dit wordt thans zo geschreven in Nederlandse media. Wij willen de nadruk leggen op het ontwikkelen van een keurmerk voor de Vlaamse uitvaartsector. Hoe de situatie zich stelt, in detail, in de Nederlandse sector, hebben wij geen zicht op. Dank voor uw reactie.

  3. Repatriëring Service Nederland on

    Beste Lezer,

    Tja als Nederlandse ondernemer in het Nationaal en Internationaal vervoer van Overledenen, moet ik me toch echt aansluiten bij de heer Meijer. Het zijn en waren juist die grote ondernemers die niet altijd zo netjes waren. Kwantiteit en Kwaliteit komen vaak het beste naar voren juist bij de kleinere ondernemers. Nederland, ja daar kan een ieder uitvaartondernemer worden, wordt juist overspoeld door monopolisten die de scepter zwaaien en ook willen blijven zwaaien. Nu wil dat niet zeggen dat iedere grotere onderneming slecht zou zijn of is. Maar zeker is dat de kleinere ondernemers vaak het beste scoren.

    Daar komt dan ook nog bij dat branche gerelateerde keurmerken langzaam geen enkele waarde meer vertegenwoordigen. Bestuurders blijken oprichters te zijn, belangen te hebben ect.. En ja, voor de kleinere ondernemer is het haast onbetaalbaar om aan eisen te moeten voldoen die sommige bracheorganisaties eisen voordat men een keurmerk kan krijgen. Laten we eerlijk zijn welke keurmerk, in welke branche dan ook, heeft enig garantie gegeven dat de diensten altijd dat is of was zoals verwacht. En zeker binnen de uitvaart is het juist omdat het zo persoonlijk is, al helemaal moeilijk. Geen één uitvaart is gelijk aan een ander. Geen wens is gelijk aan andere wensen. Het is zo persoonlijk.

    Laten we eerlijk zijn, de beste keurmerken zijn dat wat de ondernemer van nabestaande te horen krijgt. Dat de zorg en uitvaart dat was wat de overledene en nabestaande hadden gewild.

  4. Kristiaan Verstraeten on

    Enkele jaren terug kwam een Nederlander een keurmerk aanbieden ” verkopen ” , gekoppeld aan een uitvaartverzekering, voor de Belgische markt van uitvaartondernemers. Enkele ondernemers kwamen in Brasschaat samen op een infoavond. Ik heb er achteraf niets meer over gehoord.

  5. Benjamien Heiremans on

    Net omdat in België, vooral in Vlaanderen, de uitvaartcultuur sterk afhangt van streek tot streek is een nationaal keurmerk bijna niet te verwezenlijken. Ik denk dat het bij ons beter is om de ‘consument’ te sensibiliseren om vooraf informatie in te winnen en te vergelijken dan een algemeen keurmerk in te lassen.

Plaats een reactie