asverstrooiing begraafplaatsOmdat de crisis toeslaat bij iedereen, voeren vele begrafenisondernemers goedkope uitvaarten uit.  Naast het OCMW, wat uitvaarten zijn die betaald worden door de overheid, de gemeenschap, zijn er begrafenisondernemers die op een eigen manier aan goedkope uitvaarten doen.  Zo zijn er al verschillende uitvaartondernemers die startten onder verschillende namen, om zo de consument aan goedkopere formules een uitvaart aan te bieden.  Echter zijn de kleine letters belangrijk.  Hoeveel personeel is er nodig op de begraafplaats?  Helpen de grafmakers de kist te laten zakken of moet men met vier dragers naar de begraafplaats?  Is dat een meerkost?  Veelal wel. Wat is er inbegrepen en wat niet?


Extra diensten of producten zijn extra kosten

Het zijn belangrijke vragen.  De consument kan niet denken dat een zeer goedkope uitvaart hetzelfde zal zijn als wanneer men een “gewone” uitvaart bestelt.  Er is vaak geen ceremoniële lijkwagen maar een functionele lijkwagen.  Wat eigenlijk wil zeggen dat er geen grote lange lijkwagen de begraafplaats oprijdt, maar eerder een monovolume of bestelwagen.  Al dan niet een plechtigheid, zijn meerkosten.  Drukwerk, bloemen, een meerkost.  Toch zijn er mensen die zulke uitvaart echt willen, zo snel mogelijk cremeren en zo snel mogelijk de asbestemming laten uitvoeren.  Waarmee in principe niets verkeerd is, maar waar gaat dit naar evolueren?


Is er controle nodig bij goedkope uitvaarten?

Om alles in goede banen te laten verlopen, bij het absolute minieme, zijn er stemmen die vragen om controle.  Is een controle op een goedkope uitvaart nodig?  Zijn we dan weer bij de vraag tot de lancering van een keurmerk?  Wie zal het keurmerk dragen en wie controleert?  Het zijn moeilijke vragen voor een uitvaartsector die onderling verdeeld is.  Er zijn keurmerken maar die worden niet door iedereen ondersteund, men trekt niet allemaal aan hetzelfde zeil.  Wordt zulk keurmerk dan een taak van de overheid?  Het aantal OCMW uitvaarten groeit, zeker in de grootsteden.  Wellicht groeien de formules van goedkopere uitvaarten mee.


Aan welke voorwaarden moet je voldoen?

Kan men een keurmerk mee lanceren voor een “normale” uitvaart?  Daar is de vraag ook, wie zal het controleren?  Wanneer krijg je het keurmerk en wat zijn de voorwaarden waaraan je als begrafenisondernemer moet voldoen?  Vormt de huidige wetgeving voldoende controle uit op het beroep als begrafenisondernemer?  Een mooi voorbeeld hiervan is, dat politiediensten soms niet weten waaraan een lijkwagen moet voldoen en welke documenten de chauffeur van de lijkwagen dient bij te hebben om een lichaam te mogen vervoeren binnen Vlaanderen, België ect.  Soms vraagt men het zelf aan de begrafenisondernemer welke documenten er eigenlijk aanwezig dienen te zijn bij lijkvervoer.

Zal infrastructuur, rollend materieel of service belangrijk voor een keurmerk?  Misschien een combinatie.  Echter heeft niet elke begrafenisondernemer een eigen rouwcentrum of veel rollend materieel.

Deel dit!

Plaats een reactie