Een Nederlandse uitvaartketen, die ook actief is met verzekeringen en begrafenisondernemers op de Belgische markt, ligt zwaar onder vuur in Nederland.  De keten zou ongevraagd vingerafdrukken nemen van overledenen om deze dan aan te bieden aan nabestaanden in de vorm van herdenkingsartikelen.

Dat ontdekte het Nederlandse Radio 1-programma ‘Radar’. De keten gebruikt vervolgens deze afdrukken voor commerciële doeleinden. In België gebeurt dat niet standaard, zegt woordvoerster Marysia Kluppels van de keten.  Enkel op vraag van de nabestaanden.

Het commercialiseren van de dood ligt gevoelig bij de consument en dat is ook logisch.  Vandaar dat de keten hun beleid weer heeft aangepast.  Want sinds 1 september nam men drie vingerafdrukken van elke overledene die bij de keten werd binnengebracht.

Vandaag zijn er digitale tools om deze vingerdrukken meteen in de digitale wereld te kunnen uploaden en te gebruiken voor allerlei herdenkingsartikelen.  De keten ligt fel onder vuur in het thuisland en men spreekt van een pijnlijke les, in Nederlandse media.

Veel Belgische begrafenisondernemers nemen pas vingerafdrukken op uitdrukkelijke vraag van de nabestaanden.

Deel dit!

Plaats een reactie