In de begrafeniswereld gebeurt er veel.  Er zijn soms discussies tussen begrafenisondernemers en klanten.  Dat kan gaan over de uitvoering van een geplande taak of de factuur nadien.

Uitvaartvlaanderen.be vertegenwoordigt géén begrafenisondernemer

Bij Uitvaartvlaanderen.be komen er veel klachten of vragen binnen.  Naargelang de drukte binnen de begrafeniswereld kennen de mails die binnen komen, pieken.  Men denkt vaak, en dat is totaal niet zo, dat Uitvaartvlaanderen.be een platform is dat begrafenisondernemers vertegenwoordigt.

Het staat thans boven het contactformulier geschreven dat Uitvaartvlaanderen.be op geen enkele manier begrafenisondernemers vertegenwoordigt.  We zijn een informatieve website voor de consument en Uitvaartpro.be is dat voor de sector.

Proberen te helpen waar mogelijk

We proberen de vragen en klachten van mensen zo goed mogelijk te beantwoorden.  Vaak is het zo dat wij niet kunnen helpen, omdat de vragen gericht zijn aan iemand anders dan wij als website.  Als er bijvoorbeeld een klacht over een begrafenisondernemer binnen komt, verwijzen wij vriendelijk door naar die begrafenisondernemer.

Waarom in België geen ombudsman?

Soms gebeurt het dat men naar de ombudsman voor de uitvaartwereld vraagt.  Iets wat men in andere Europese landen wel heeft, in België niet?  Dan reageert men verontwaardigd.  Ergens te begrijpen, want die is het centrale aanspreekpunt voor onze sector?  Waar moet men naartoe?  Vandaar al de vragen in de mailbox van onze redactie?

Misschien is het iets om over na te denken, om onze sector sterker te verdedigen en tegelijkertijd onze klanten beter te woord te kunnen staan en conflicten in vrede te kunnen oplossen?  Professioneel komt het in elk geval niet over bij de consument, dat er geen centraal aanspreekpunt is voor de begrafenissector.

 

Deel dit!

Plaats een reactie