xts-lijkwagenDe opmars van steeds groter wordende uitvaartbedrijven is geen nieuwtje meer.  Toch worden kleine uitvaartbedrijven ofwel groter door overname ofwel verdwijnen ze.  Misschien was er geen opvolging en werd het bedrijf verkocht aan een keten of andere grotere begrafenisondernemer.  De schaalvergroting zet zich door.  Is schaalvergroting noodzakelijk voor de overleving van een uitvaartonderneming?  Draagt die schaalvergroting wel bij tot een groter succes?

Gekoppeld aan een uitvaartverzekering of niet, uitvaartbedrijven bestaan in verschillende vormen.  In Nederland zijn er grote uitvaartketens die de markt zo goed als bepalen.  Zowel de prijs, producten, media en reclame.  Uiteraard kan men de uitvaartmarkt of uitvaartsector tussen België en Nederland niet vergelijken.  Dat is duidelijk.  De wetgeving is verschillend en de werkwijze al dan niet in praktijk, is anders.

Is het noodzakelijk dat uitvaartondernemers blijven investeren in schaalvergroting?  Of is er nog ruimte voor de kleine ondernemingen?  Men kan dan de vraag stellen; wat is klein?  Schaalvergroting of samenwerking binnen verschillende bedrijven in dezelfde regio, het bestaat en zal wellicht nog toenemen.

Jonge gemotiveerde begrafenisondernemers verlaten de keten en starten zelf een zaak op

Het aanschaffen van producten gerelateerd aan de uitvaart, in grote getallen is uiteraard interessant.  In onze buurlanden is het opvallend dat personeel van grote ketens voor een goedkopere prijs op zelfstandige basis uitvaarten beginnen aanbieden.  Op die manier snel gekend zijn binnen een dorp of gemeente en zo werk hebben.

Het zijn trends die de uitvaartsector tekenen, ook in ons land.  Waar jonge mensen met veel ervaring de uitvaartketens verlaten en klein op zelfstandige basis starten.  Tot nadeel van de keten, die kloppen krijgt doordat de kleine zelfstandige toch succes kent bij de man in de straat.  Vaak goedkoper en persoonlijker werkt voor de consument.

De begrafenisondernemer, een sociale persoonlijkheid

Dit bewijst nog maar eens dat een begrafenisondernemer een sociale persoonlijkheid kan zijn.  Hij of zij die zich laat zien, bekend maakt binnen de gemeenschap waarin hij werkt, werk aantrekt.  Zeker in kleine gemeenten, maar ook in stedelijke gebieden.  Iedereen heeft zijn eigen families, maar toch stapt de consument over naar hij of zij die men het meest aanspreekt.

Deel dit!

Plaats een reactie