
Opnieuw klachten over postbedeling rouwbrieven
Rouwbrieven die niet of te laat aankomen, het gebeurt steeds vaker. Families klagen tegen hun begrafenisondernemer over het al dan niet aankomen van rouwbrieven bij bestemmelingen. Ook al gebruikt men speciale rouwzegels en ook al worden ze altijd maar duurder. De service die erachter schuilt of zou moeten schuilen laat te wensen over. Dat ondervindt toch begrafenisondernemer Amez te Waregem.
Rouwbrieven komen niet of te laat aan: “Bpost, dat doe je niet met mensen in miserie”.
Een rouwbrief wordt geacht daags na het posten, aan te komen. Wanneer men een rouwzegel gebruikt zou dat gegarandeerd moeten zijn. Dat is echter zo niet. “Mensen in rouw met zo’n situaties confronteren, dat kan gewoon niet. De betrokkenen reageren terecht emotioneel en gefrustreerd”, zegt begrafenisondernemer Bart Amez (53) uit Waregem in verschillende media. Bpost en de Uitvaartunie bespreken de problematiek later deze maand.
Bart Amez is een gekende naam in Waregem. Hij heeft al ruim 36 jaar ervaring als begrafenisondernemer. Het valt de Waregemnaar al enkele jaren op dat rouwbrieven vaker niet dan wel of gewoon veel te laat aankomen. Hij stuurde net als de betrokken families al tal van mails naar de ombudsdienst van Bpost.
Geen beterschap
Dat levert geen beterschap op. “We krijgen nooit uitleg. Ik heb nochtans het gevoel dat de situatie steeds erger wordt. Het is tijd dat Bpost eens echt ingrijpt”, zegt Bart Amez. De gevolgen zijn telkens weer bijzonder pijnlijk, wanneer een rouwbrief niet of te laat aankomt. “Zo stonden hier op donderdag 17 oktober onverwacht mensen voor de deur van ons uitvaartcentrum”, vertelt hij. “Ze hadden hun rouwbrief veel te laat in de bus gekregen, op woensdag 9 oktober. Ze dachten dat de uitvaart pas de week nadien op donderdag zou zijn, terwijl die eigenlijk op donderdag 10 oktober al was. Pijnlijk. Die mensen reageren dan terecht emotioneel en gefrustreerd.”
Wat Bpost vraagt, doen we nu al
Volgens de Uitvaartunie staat Bart Amez niet alleen met zijn klachten. Het is een algemeen probleem bij vele begrafenisondernemers in het land. De Uitvaartunie en Bpost zitten eind oktober samen om de problemen te bespreken en hopelijk met oplossingen te komen. Zo zal er bekeken worden in welke regio’s het fout loopt, maar getuigenissen van begrafenisondernemers zijn er over gans Vlaanderen. In afwachting vraagt Bpost aan alle begrafenisondernemers om de brieven rechtstreeks in een postkantoor af te geven. Dan komen ze meteen in de stroom van aangetekende zendingen terecht, zodat alles sneller gaat. “We doen dat nu al”, reageert Bart Amez. Met hetzelfde effect.
Binnen enkele km’s komt de rouwbrief drie weken na de begrafenis toe
Er zijn getuigenissen van begrafenisondernemers waarbij een persoon in vogelvlucht op enkele kilometers van de nabestaanden wonen de rouwbrief pas 3 weken na de begrafenis ontvangt, waarbij mensen in een andere provincie het daags na het posten al ontvangt. Het geeft een beeld van hoe wispelturig de bedeling van rouwbrieven is. Natuurlijk is dit nefast voor de rouwbrief die per post wordt verstuurd.
Steeds vaker kiezen families er dan voor om de rouwbrief in PDF vorm gewoon te mailen. Wat een verlies is voor de begrafenisondernemer of de drukkerij die voor de rouwbrieven zorgt. Het is dus van groot belang dat het probleem ten gronde wordt aangekaart en snel kan worden opgelost.
bron: eigen redactie, hln.be, nieuwsblad.be