Zou het voor de consument goed zijn als begrafenisondernemers hun prijzen online zouden plaatsen?  Zodat consumenten kunnen vergelijken?  Ongeacht de vergelijking te kunnen maken of het ene rouwcentrum betere service levert dan het andere?  Deze discussie loopt momenteel in Amerika.  

Een heel goedkope uitvaart, is dat de beste weg om te kiezen?

De Amerikaanse uitvaartsector is totaal niet te vergelijken met die van België.  Toch is de consument, de consument waarbij bij sommigen de prijs altijd belangrijk is.  Maar speelt de prijs de belangrijkste rol voor onze families?  Goedkope uitvaarten, is dat altijd de beste weg om voor te kiezen?

Wel of niet online plaatsen?

Veel Amerikaanse uitvaartondernemers plaatsen hun prijzen wel online.  Volledig met of zonder pakketten.  De uitvaartondernemingen liggen veelal ver uit elkaar en bestrijken een grote regio.  Men zou zich de vraag kunnen stellen of men als consument dan zal kiezen voor een begrafenisondernemer die een paar honderd dollar goedkoper is maar wel 100 km verderop ligt?

In Seattle kan men gewoon cremeren voor amper 495 dollar

Wordt de uitvaartsector niet te commercieel op die manier?  Een commercieel gebeuren blijft het, een uitvaartonderneming.  Maar waar trekt men de grens?  In Amerika zijn er prijsverschillen tot duizenden euro’s voor bijvoorbeeld een crematie en de as aan de familie geven.  Zonder plechtigheid, bloemen, drukwerk, ect.  Het goedkoopst voor een ‘direct cremation’ is 495 dollar in Seattle.  Daarvoor kan men zelfs in België niet cremeren.

Amerikaanse crematoria zijn privé bedrijven

Men kan de Amerikaanse markt ook niet vergelijk met de onze.  Crematoria zijn privé, (bij ons in handen van de overheid, nooit privé, noch van een bedrijf) worden soms in één keer voor een keten aangekocht, dus kan men met de prijzen spelen.  Toch kan je jezelf de vraag stellen waar het winstmarge zit?  De menswaardigheid?

Zal België qua uitvaartmarkt commercialiseren?

Zal onze uitvaartmarkt in België in de toekomst ook commercialiseren?  Moeten we onze consument ook met prijzen bespelen?  Doen we dat nu al?  Of zal de consument blijven kiezen voor een uitvaartonderneming waarbij ze zich goed voelen, mensen die men kent en vertrouwt?

Moet kwaliteit primeren over de kost van een uitvaart?

De kwaliteit van een uitvaart zit in de service, menselijkheid en wederzijds vertrouwen.  Men vertrouwt het lichaam van iemand die men heel graag zag, toe aan hem of haar die voor het laatste afscheid zal zorgen.  Moet de kwaliteit dan niet primeren over de kost van een uitvaart?

Bepaalt de band met de overledene zijn of haar uitvaart?

Vandaag kan men best stellen dat de band die men had met de overledene, veelal de weg is die men kiest om die persoon te begraven.  Was er een slechte band, zal men minder moeite doen of houdt men het respect voor de mens hoog?  Het zijn vragen die men kan stellen, misschien nooit het correcte antwoord op vindt, omdat elke persoon verschillend is.

Deel dit!

Plaats een reactie