Rouwberichten op Facebook posten, als begrafenisondernemer, een goed idee? In elk geval op het Amerikaanse continent doet men het dagelijks. Of de rouwende nabestaanden ermee akkoord gaan, is de vraag. Amerikaanse begrafenisondernemers plaatsen grote afbeeldingen en teksten op Facebook van de overledenen die men begraven zal. Al dan niet met een kort levensverhaal van de overledene. Obituary’s. Online rouwberichten op Facebook.
Voor de begrafenisondernemers behoort dit tot een online marketingstrategie. Deze online marketingstrategie is volgens hen nodig om hun lokale bevolking te bereiken, via sociale media. Veelal zitten burgers op internet met als gevolg ook op Facebook of andere sociale media. Om hun doelgroep, als begrafenisondernemer, snel en gemakkelijk te bereiken, plaatst men de rouwberichten of “obituary’s” op Facebook. De begrafenisondernemer heeft een eigen pagina en men kan als inwoner van een gemeente de begrafenisondernemer(s) volgen.
Wanneer er iemand komt te overlijden in een bepaalde gemeenschap, kan men dat zien wanneer de begrafenisondernemer het overlijdensbericht op zijn Facebookpagina plaatst. Dit geeft meteen de mogelijkheid om als Facebook’er te reageren op het overlijden, als condoleance. In Europese landen is dit helemaal niet gebruikelijk. Begrafenisondernemer zullen hun overlijdens op hun eigen website plaatsen, niet op Facebook. Op die manier kan men duidelijk zien hoe de mentaliteit anders is tegenover internet en vooral tegenover Facebook.
De uitvaartwereld heeft veel gelijkenissen maar zeker ook grote contrasten. Deze contrasten zijn ook op het internet merkbaar. Sociale media zijn een onderdeel van het leven geworden, zo ook bij de dood. Dat begrafenisondernemers het zien als gratis reclame, want daar komt het in feite op neer, is meegenomen. Is de familie ermee akkoord of vormt het een deel van het uitvaartpakket? De wereld van de dood en alle commerciële activiteiten gaat mee met de tijd.