
Een familie uit Mechelen
Het is een trieste realiteit dat rouwbrieven soms niet op tijd aankomen bij de bestemmelingen. Zoals het recente verhaal van Marc Hellemans uit Mechelen aantoont, kunnen deze brieven zelfs pas na de uitvaart arriveren, wat onherstelbare emotionele schade kan veroorzaken.
Het probleem lijkt te liggen bij Bpost, die niet in staat is om alle brieven op tijd te bezorgen, volgens de heer Hellemans. Dit probleem werd voorgelegd bij ‘De Inspecteur’ een radioprogramma van Radio 2.
De Inspecteur van Radio2
Marc heeft geprobeerd om zijn klacht bij Bpost ingediend te krijgen, maar kreeg geen bevredigend antwoord. Uiteindelijk moest hij contact opnemen met ‘De Inspecteur’ van Radio2 om gehoord te worden.
Bpost reageerde door toe te geven dat er een probleem was met het slot van de rode postbus waarin Marc zijn brieven had gedeponeerd, maar ze konden niet precies uitleggen waarom de brieven zo laat waren afgeleverd.
Bpost wil compenseren
Bpost heeft vervolgens een tegemoetkoming gedaan aan Marc door hem de kosten van de zegels en de brieven terug te betalen. Later stelden ze nog een extra forfaitair bedrag voor als compensatie voor het leed dat hij heeft geleden. Hoewel dit inderdaad een stap in de goede richting is, blijft het onaanvaardbaar dat rouwbrieven niet op tijd kunnen worden bezorgd.
Het is belangrijk dat Bpost deze kwestie serieus neemt en ervoor zorgt dat dit soort vertragingen tot het verleden behoren. Rouwbrieven moeten met prioriteit behandeld worden en er moet alles aan gedaan worden om ervoor te zorgen dat ze op tijd aankomen bij de bestemmelingen. Het is een kleine moeite die veel kan betekenen voor mensen in rouw.
Er zijn mogelijkheden om de rouwbrieven op een snelle manier bij de bestemmelingen te krijgen, want Bpost zit ook verveeld met deze zaak:
Enkele tips:
- Geef rouwbrieven af in het postkantoor of in een postpunt. Ze komen zo meteen in het juiste circuit terecht.
- Kijk goed naar de verzendingstermijnen. De levertijd is anders in het buitenland.
- Als je de brieven toch in een postbus doet, kijk dan goed naar het uur en de dag van de lichting.
- Zorg dat het adres van bestemmeling duidelijk is. Noteer ook een retouradres op de achterkant.
- Heb je een klacht? Neem dan contact op met de klantendienst van Bpost.