Begrafenisondernemers hebben tijdens de feestdagen vaak meldingen gekregen van families dat rouwbrieven, die ruim op tijd aan de post overhandigd zijn, niet tijdig bij de geadresseerden aankomen.  Zelfs wanneer begrafenisondernemers aan hun rouwende families de juiste door de post opgelegde instructies meegeven om tijdens de feestdagen de rouwbrieven in het postkantoor zelf af te geven of in het verdeelcentrum binnen te brengen.

Voor een uitvaart in Antwerpen tijdens de feestdagen kwamen slechts drie van de honderd verstuurde rouwbrieven op tijd aan.  De familie had nochtans alle juiste instructies van de post opgevolgd en toch kwamen ze niet op tijd aan.  Een echte ramp want zo kan niemand reageren op het overlijden of zich tijdig inschrijven voor een rouwmaaltijd.

Bij een andere uitvaart in een Antwerps district, werden er rouwbrieven in het lokaal loket afgegeven voor hetzelfde district.  De rouwbrieven voor verder weg kwamen hier en daar aan, de rouwbrieven voor hetzelfde district kwamen te laat aan.  Hoewel de rouwbrieven afzonderlijk werden binnen gebracht, een pakket voor verder weg en een pakket voor het lokale district.

Voor begrafenisondernemers, niet alleen in België, maar ook in Nederland, een echte ramp.  Nog een grotere ramp voor de nabestaanden die graag de genodigden het overlijden willen melden en mensen uitnodigen op de uitvaart en eventueel rouwmaaltijd.

Een Antwerpse begrafenisondernemer pleit zelfs om het statuut van een rouwbrief te veranderen en gelijk te stellen met deze van een aangetekende zending.  Zo zijn nabestaanden zeker dat een rouwbrief tijdig toekomt en mensen wel degelijk de rouwbrief en uitnodiging aankrijgen.

Deel dit!

Plaats een reactie