Rouwzegels en Bpost, enkele aanpassingen

Rond Allerheiligen kon men in de kranten verschillende klachten lezen van begrafenisondernemers die rouwbrieven met PRIOR-zegels hadden verstuurd maar die de volgende dag niet werden afgeleverd.
Dit was uiteraard zeer pijnlijk voor de familie en de personen die de rouwbrief pas na de begrafenis ontvingen.  Maar voor Allerheiligen waren er ook al problemen met de levering van rouwbrieven.

De Nationale Federatie heeft een ontmoeting gehad met BPOST om dit belangrijke thema te bespreken.  Dit blijkt een uiterst zeldzaam fenomeen te zijn, althans met PRIOR-rouwzegels die via FUNEBRA worden aangekocht, maar het komt blijkbaar vaker voor met gepersonaliseerde postzegels met een bedrijfslogo.

Hoewel “PRIOR” op deze postzegels staat vermeld, trekken gepersonaliseerde postzegels minder de aandacht op de hoogdringendheid ervan dan de PRIOR-zegels van FUNEBRA, die gemakkelijk herkenbaar zijn voor postbeambten en brievenbezorgers.

Wij herinneren u eraan dat het risico op vertraging kleiner is als de omslagen vóór 16u00 in een postkantoor of postpunt worden gedeponeerd.  Hoe duidelijker het adres op de enveloppe staat vermeld, hoe sneller het automatisch sorteren verloopt. Voor onduidelijke of onvolledige adressen is er immers een manuele tussenkomst vereist.

Als uw klanten twijfels hebben over een adres, dan kan via de BPOST-website gecontroleerd worden of het adres effectief bestaat.

Nieuw tarief voor Prior zegels vanaf 2020

De verkoopprijs van PRIOR-zegels zal voor de consument stijgen van € 0,97 naar € 1,18 per postzegel, d.w.z. een stijging van meer dan 20%.

BPOST rechtvaardigt deze prijsverhoging door het feit dat zij de levering van de PRIOR op D+1 zal moeten garanderen. In de toekomst zal de post immers niet meer noodzakelijkerwijs dagelijks worden bezorgd, behalve dan de PRIOR-zendingen en de pakketten.

Als begrafenisondernemer kan je deze zegels aankopen via de website van Funebra.

Deel dit!

Plaats een reactie