American funeral homeEen nieuwtje vanuit Amerika: uitvaartcentra voeren huwelijken in.  Weliswaar om te overleven, wordt erbij geschreven.  Bepaalde uitvaartcentra in Amerika zijn niet bang om te investeren in ruimte voor huwelijken.  Het winstmarge op uitvaarten wordt steeds lager en men heeft nood aan nieuwe inkomsten.  Steeds meer Amerikanen kiezen uit financiële overweging, voor een crematie in plaats van een klassieke teraardebestelling met dure kist, “vault” en grafkelder.  De prijzen hiervan zijn enorm, om dan nog te zwijgen over de kost van een grafconcessie op de gemiddelde begraafplaatsen.  De uitvaart op zich kost in Amerika al snel $10.000. 

Combinatie tussen begrafenissen en huwelijken niet vreemd voor België

Uitgerekend in euro, is dat nog aanzienlijk duurder dan de gemiddelde uitvaart in België.  Toch is de combinatie van begrafenissen en huwelijken niet zo raar.  Toch niet als je dat vergelijkt met de Belgische markt.  Er zijn nog veel bedrijven in ons land, die begrafenissen en huwelijken combineren.  Al dan niet met andere bedrijfstakken.  Voor Amerikanen is het opmerkelijk.  De markt van de klassieke uitvaart, geeft nog maar eens prijs.  Doordat de economische crisis zoveel burgers heeft geraakt, raakt het des te harder de uitvaartindustrie.  Die de verkoop van klassieke dure grafkisten al jaren ziet minderen.  De grootste Amerikaanse lijkkistproducent heeft enkele jaren geleden besloten om nog meer vertakkingen binnen de uitvaartindustrie over te nemen.  Zo maken zijn nu ook websites en andere it-oplossingen specifiek voor de uitvaartindustrie.

Een nieuwe manier van klantenbinding?

Naast deze nieuwe evolutie, ziet men ook andere veranderingen.  De consument, net zoals in ons land, kiest meer voor plechtigheden binnen het uitvaartcentrum.  Een plechtigheid in de kerk, wordt minder gekozen.  Buiten burgerlijke uitvaarten, worden deze ruimten nu ook voor huwelijken of andere culturele initiatieven verhuurd.  Een bepaalde uitvaartondernemer laat een keer per week zijn Rotary club vergaderen en samenkomen binnen zijn eigen rouwcentrum.  Op die manier krijgt een uitvaartcentrum een multifunctionele opdracht toegewezen.  Waarbij de gemeenschap veel over de vloer komt bij de begrafenisondernemer. Misschien is dit zelfs een vorm van klantenbinding?

Deel dit!

Plaats een reactie