Uitvaartcontracten.  Het is weer een ander verhaal dan voorheen.  Voorheen waren uitvaartcontracten afgesloten bij uitvaartverzekeraars of bij de begrafenisondernemer van de familie.  Vandaag worden uitvaartcontracten ook in het rijksregister geregistreerd.  Voor de burger kan dit voordelen hebben.  Voor de begrafenisondernemer een hekelpunt.  Weer komt men bij het verhaal van de wilsbeschikking en erfenissen.  Heeft dit voordelen voor de begrafenisondernemer?

Neen.  De begrafenisondernemer weet niet wanneer of waar er een uitvaartcontract werd opgemaakt.  Zeker niet wanneer er iemand in het weekend komt te overlijden.  Er bestaat geen centraal register waarin begrafenisondersnemers snel kunnen bekijken wat er werd geregistreerd.  In ons vorig artikel, over de papierwinkel in het weekend, kwamen er al enkele reacties binnen van begrafenisondersnemers die een uitvaart plannen, in het weekend, en deze maandagochtend volledig mochten herplannen.

Met een uitvaartcontract dat geregistreerd wordt in het rijksregister, is de uitvaartwereld niet altijd blij mee.  Er worden wetten opgemaakt, zonder dat de sector zelf bevraagd wordt over de materie.  Wat met de praktijk?  Hoe kan men de familie het best bedienen wanneer men met een overlijden zit?  Moet men weer een aantal dagen wachten?  Voor de persoon die overlijdt is het goed, de uitvaart zal worden uitgevoerd naar wens.  Voor de nabestaanden kan het een pijnlijke zaak worden.  Zeker wanneer men totaal niet weet of er iets werd opgemaakt en waar.

Onlangs mocht er aan de kust een persoon worden ontgraven en gecremeerd, de persoon had een uitvaartcontract bij een andere begrafenisondernemer dan deze die de familie gebeld had.  Het zou erg zijn mocht deze persoon gecremeerd zijn, wanneer deze begraven wilde worden.  Net omdat begrafenisondernemers zulke uitvaartcontracten niet kunnen raadplegen, al dan niet van elkaar, gebeuren zulke pijnlijke feiten.  Het zijn pijnpunten waaraan gewerkt kan worden, zodat de uitvaartsector professioneel kan werken, naar de families toe.

Deel dit!

3 reacties

  1. Burgerzaken Knokke-Heist on

    Wij begrijpen de reactie niet goed. Ons lijkt het juist goed dat er een registratie is in het rijksregister, zo kan er tenminste over heel het land worden nagegaan of er een uitvaartcontract is. Dit is toch ook zo met de laatste wilsbeschikking. We zijn een kustgemeente en zijn ook open op zaterdagvoormiddag. het lijkt mij toch niet onoverkomelijke dat als iemand sterft op zaterdagnacht, er de maandagmorgen kan worden gecheckt of er al dan niet een wilsbeschikking is. De wetgeving belet niet dat de persoon wordt vervoerd en opgebaard waar de familie wil en de maandagmorgen kunnen dan al alle officiële plichtplegingen worden volbracht.

    Wij vinden het juist goed dat er registratie is in het rijksregister. Dit is het enige centraal systeem. Als er een uitvaartcontract ergens bij een ondernemer is gebeurd en de familie is niet op de hoogte, dan is het risico dat er geen rekening wordt gehouden met dit contract veel groter dan wanneer alles is geregistreerd.

    Bovendien kennen onze begrafenisondernemers een “noodgsmnummer” van onze dienst die mag opgebeld worden bij echte noodzaak. Dit wordt niet misbruikt door de begrafenisondernemers.

  2. Bruyneel Christophe on

    Wanneer een overlijden in het weekend plaatsvindt, of vrijdagmiddag, zijn de meeste diensten bij gemeenten of steden gesloten. We kunnen als begrafenisondernemer niet wachten tot maandag om de begrafenis te regelen en brieven te versturen. Dan moet de familie drie dagen wachten. Dit wilt men als familie doorgaans niet.

    We leven in een maatschappij waar de familie de dag zelf nog de brieven in hun bezit wil hebben. Als er op maandag dan plots iets anders op de proppen komt, kan alles wat gepland werd, worden omgegooid ten kosten van de familie. Dat is het hekelpunt waarover vele uitvaartondernemers spreken. Van elkaar kunnen we ook geen uitvaartcontract raadplegen. Er is geen centraal register, noch van elkaar, noch van het rijksregister, dat we in het weekend kunnen raadplegen. Voor de meeste gemeenten of steden is er geen noodnummer en moet er gewacht worden tot maandagochtend.

    Hetzelfde geldt voor testamenten met betrekking tot de uitvaartwens, hiervoor moet de uitvaartondernemer ook wachten tot de notaris het testament op maandag kan raadplegen waarbij meestal een akte van overlijden moet worden voorgelegd. Maar wanneer men niet weet of het begraven of cremeren wordt, kan men moeilijk een aangifte van overlijden laten plaatsvinden.

    Het is heel goed dat men in uw gemeente toch kan bellen naar een noodnummer, al is dat in de meeste gemeenten niet het geval.

  3. Geert D'hondt on

    Om een optimale dienstverlening aan de burgers te garanderen is het van groot belang dat de uitvaartondernemer dit register asap kan raadplegen. Het is aan de beroepsvereniging(en) om hiervan werk te maken en voorstellen te doen naar het beleid. Zoals het CRT voor testamenten kan geraadpleegd worden op basis van een attest van overlijden zou deze raadpleging moeten kunnen gebeuren op basis van het model III-c. Een loket binnen de nationale beroepsvereniging zou toegang moeten krijgen tot het rijksregister en kan dan 7 dagen op 7 ten dienste staan.
    Maar misschien moeten we naar onze beleidsmensen toe eerst aantonen wie die uitvaartondernemers zijn en waarvoor zij staan…en dan komen we bij kwaliteitsgarantie, keurmerk voor uitvaartzorg, ombudsman, een geacrediteerde uitvaartonderneming, enz. Genoeg werk aan de winkel…

Plaats een reactie