Ongetwijfeld heeft iedereen al gehoord over de toenemende vergrijzing.  Wie in de uitvaartwereld werkzaam is, weet dat dit meer werk met zich zal meebrengen.  We schrijven dit met alle respect, maar het is de harde realiteit, wanneer meer mensen ouder worden, zullen er ook meer overlijdens plaatsvinden.  De vraag is, hoe gaat de uitvaartwereld hierin mee evolueren?

De digitalisering van onze ‘workflow’ zal daar onderdeel van worden.  Digitalisering met oog op tijd winnen en professioneel producten of diensten kunnen leveren.  Zo heb je vandaag de mogelijkheid om je drukwerk volledig zelf in handen te hebben.  Het gebruiken van afbeeldingen en deze zelf publiceren op je eigen rouwbrieven of ander drukwerk.  Je hoeft deze voorgedrukte rouwbrieven of rouwkaartjes niet meer in stock te hebben.  Papier en een printer is dan voldoende.

Buiten het drukwerk is er de overstap van pen en papier naar software.  Niet langer stappen alle uitvaartondernemers met pen en papier naar de nabestaanden om een uitvaart te regelen.  Gepaste software zorgt voor gepaste documenten en een aangename workflow voor de begrafenisondernemer.  Men hoeft niet langer de rouwbrief over te typen, na die eerst met pen en papier te hebben opgeschreven.  De mogelijkheid bestaat al even, om met laptop een rouwbrief te typen, zetten, en meteen te laten nalezen door de nabestaanden.

Software kan en zal wellicht nog belangrijker worden binnen de uitvaartmarkt.  Meer werk vraagt een aangename maar vooral vlotte manier van werken.  Hoe vaak vraagt uw familie een PDF van de rouwbrief?  Meer dan eens.  Een teken dat de rouwbrief op papier in de verre toekomst verdwijnen zal?  Hoe meer mensen digitale media en toestellen gebruiken, hoe belangrijker internet en deze media worden.  Ook voor de begrafenisondernemer.  Deze stap missen, is misschien niet mee kunnen in de toekomst?

Dat internet belangrijk is, weet iedereen.  Steeds meer begrafenisondernemers zijn online aanwezig.  Amerikaans onderzoek toonde recent het belang van online rouwberichten aan.  Online rouwberichten op de website van de begrafenisondernemer, zou een manier van marketing zijn.  Men gaat online op zoek naar informatie.  Wanneer men op de website van de begrafenisondernemer de rouwbrief kan lezen, valt dit meteen onder online reclame voor de begrafenisonderneming.  Volgens velen een niet te missen stap naar de toekomst.

Langs de andere zijde zijn er vele oudere mensen, die niet mee kunnen, geen internet hebben.  Om hem te helpen, kan men het internet niet vaak gebruiken.  Bijvoorbeeld wanneer men een proefdruk van de rouwbrief of ander drukwerk wil doormailen, zullen ouderen nog steeds naar een afgedrukte versie van het drukwerk vragen. Uiteraard moet je deze klanten op de oude wijze verder helpen.  Dit brengt een uniek klantencontact mee, wat onmogelijk slecht kan zijn.

Alles komt neer op service.  Dat is de conclusie.  Service naar de nabestaanden en zorgen uit hun handen nemen, het is de job van de professionele uitvaartondernemer.  Zeker ook in de toekomst.

 

Deel dit!

Plaats een reactie