kist wit bloemen kleinDeze week bracht Test-Aankoop het opvallende bericht dat begrafenisondernemer niet transparant genoeg zijn met hun prijzen.  Verschillen in begrafenisfacturen tot 2.000 voor exact dezelfde uitvaart.  Opvallend is, of zou zijn, dat 4 op de 10 begrafenisondernemers geen prijsofferte gaf omdat er nog geen overlijden had plaatsgevonden.

Telefonisch of in persoon bij begrafenisondernemers de vraag gesteld?

De vraag is: heeft men dit telefonisch gedaan of is men effectief bij de begrafenisondernemers gaan aanbellen en persoonlijk een prijsofferte aangevraagd?  Want elke begrafenisondernemer krijgt steeds meer de vraag aan de telefoon: “wat kost een crematie” of “wat kost een begrafenis bij u?”  Hoe kan een begrafenisondernemer op deze vraag antwoorden, aan de telefoon?  Zonder alle details te weten?  Hoeveel drukwerk, waar is men overleden, begraven, cremeren, welke kist, urne, bloemen enz.

Een exacte prijsofferte aan de telefoon, is onmogelijk

Een exacte prijsofferte aan de telefoon geven, is bijna onmogelijk.  Men wil vandaag steeds meer voor minder geld.  Zo ook voor begrafenissen.  Dat er prijsverschillen zijn, is normaal.  Elke zelfstandige heeft zijn eigen prijzen. Dat geldt evengoed voor slagers, bakkers…  Waarom is het dan zo raar dat begrafenisondernemers verschillen qua prijs?

Hoe kan men de consument overtuigen om te kiezen voor zijn of haar begrafenisonderneming?  Wat haalt hen over de streep?  Een mooie website?  Bereikbaarheid?  Of zijn het andere emotionele overtuigingen?  Binnen de media spreekt men steeds meer over uitvaartverzekeringen.  Toch is na al die jaren reclame, niet iedereen overtuigd van een uitvaartverzekering.  Integendeel.  Er zijn steeds meer mensen die er een afkeer van krijgen, door tien keer per dag dezelfde reclame te moeten horen.

Behoort een uitvaartverzekering bij onze cultuur?

Hoort het bij onze uitvaartcultuur?  Uitvaartverzekeringen? Hierin verschillen we enorm met onze buurlanden.  Waar uitvaarten enorm duur zijn en de consument een uitvaartverzekering als een basis-verzekering zien.  Hierin liggen onze gevoelens anders.  In ons land kost een uitvaart geld.  Maar in vergelijking met onze buurlanden, en dat wordt verzwegen, kost een uitvaart al snel het dubbele.  Dan zwijgt men nog over de prijzen van grafconcessies, die soms oplopen tussen 10.000 en 25.000 in Nederland.

Akkoord, een uitvaart kost geld.  Toch moet er gezegd worden hoe men aan de cijfers gekomen is, telefonisch, persoonlijk?  U belt toch ook niet naar een slager en vraagt hoeveel zijn ham kost?  Om maar even een goedkope vergelijking te maken, maar daar komt het op neer.  De slager zal u vragen: “welke ham en hoeveel gram aub?”  Een uitvaart bespreken en regelen, ook vooraf, moet in detail besproken worden, niet aan de telefoon, op die manier kan men moeilijk een juiste prijs geven, om uiteindelijk nadien een ontevreden klant te hebben, die toch meer moet betalen, omdat hij meer wou.

Deel dit!

Plaats een reactie