grafzerkAls begrafenisondernemer komt u wellicht ooit in contact met een familie die zijn uitvaartfactuur niet of niet volledig in één keer kan betalen. Wanneer we mediaberichten lezen, zouden we moeten geloven dat één op twintig uitvaartfacturen betalingsproblemen hebben. De vraag is dan: wat doet u? We zitten op dit ogenblik nog steeds in een financiële crisis die het de consument moeilijk maakt om zijn uitvaartfactuur, die soms heel onverwacht bovenop andere kosten komen, te betalen.Als begrafenisondernemer heeft u de keuze, u contacteert de nabestaanden of u neemt een advocaat. Beiden zijn niet zo goed voor uw reputatie. De reputatie van de begrafenisondernemer is zeer gevoelig aan zulke onderwerpen. Toch bent u een handelaar in goederen en diensten, verdient u op die manier uw brood. U kan een afbetalingsplan voorstellen aan de rouwende familie om zo toch aan uw centen te geraken. Wat als de familie zelfs het afbetalingsplan niet respecteert?

Daar beginnen de problemen. Na een tijdje wordt er vaak een advocaat aangesteld, met alle gevolgen die daarop volgen. Deze advocaat zal trachten om zoveel mogelijk geld van de openstaande factuur op te halen, al dan niet met interesten. Is dit schadelijk voor de reputatie van de begrafenisondernemer? Zal men hiermee een goede zaak afronden? Misschien niet. De rouwende nabestaanden kennen immers mensen en het gaat snel rond. Zeker wanneer men in een kleine gemeenschap woont.

Het is een zeer moeilijk gegeven en om zulke situaties te vermijden kwam men onlangs met de Funalia uitvaartverzekering op de markt. Aangeraden door de Nationale Federatie van Begrafenisondernemers van België. Voor bepaalde mensen is een uitvaartverzekering, ook al is het maar basis, geen slecht idee. Je weet immers nooit wanneer je iemand verliest of wanneer de kosten op je hoofd vallen.

Deel dit!

Plaats een reactie