Wanneer uitvaarten duurder worden, wat gaat de consument ondernemen?  Zullen ze minder bestellen of een uitvaartverzekering nemen?  Binnen de uitvaartsector in België gaan er stemmen op dat bepaalde grote uitvaartondernemingen de prijs van een begrafenis fel hebben opgeslagen.

Wat is de boodschap voor de consument?

Wat is de boodschap voor de consument, wanneer ze duurdere uitvaartfacturen zullen ontvangen?  Misschien zal men meer gaan shoppen.  Vragen naar prijzen voor dezelfde uitvaart, bij verschillende begrafenisondernemer in één regio.  Het is geen nieuwtje meer voor begrafenisondernemers.

Wie niet reageert verliest de kans op de uitvoering

De ene begrafenisondernemer reageert erop en heeft dan kans om de uitvaart binnen te krijgen, de andere begrafenisondernemer reageert er niet op en maakt dan eigenlijk zo goed als geen kans om de uitvaart te mogen uitvoeren.  Wil dit zeggen dat mensen minder kiezen voor een bepaalde begrafenisondernemer en meer kijken naar de prijs?

Kiest men nog wel bewust voor een naam of gaat men op zoek?

Vroeger was het zo dat mensen echt voor een bepaalde begrafenisondernemer kiezen.  Vaak was er maar één in elk dorp.  Dan was de keuze snel gemaakt.  Vandaag brengt de verstedelijking en het internet een andere mentaliteit mee.  Jongere begrafenisondernemers spelen daar erg op in.  En gebruiken het internet heel vaak om mensen te kunnen bereiken.

Reclame op de radio doet mensen nadenken over uitvaartkosten

Wanneer mensen bijna dagelijks reclame horen van grote uitvaartketens op de radio, doet dit nadenken bij de consument.  Zal men zomaar een uitvaartverzekering nemen door die reclame?  Of zal men bewuster omgaan met de prijs van een uitvaart?

België hinkt wat achterop?

In elk geval is België een van de weinige landen waar een uitvaartverzekering een redelijk recent product is.  Toch in vergelijk met andere landen in Europa, waar een uitvaartverzekering al gegeven wordt wanneer je heel jong bent.

Internet wordt nog belangrijker

Hoe kan je als begrafenisondernemer mensen overtuigen dat jij een goede dienst en product kan afleveren?  Wellicht zal dat de uitdaging worden van de komende jaren, wanneer internet nog meer dé plaats zal zijn waar mensen gaan zoeken naar bedrijven die ze op dat ogenblik dringend nodig hebben.

Foto: ©Christophe Bruyneel

Deel dit!

Plaats een reactie