In Nederland blijkt er een nieuwe trend zich in te zetten: de doe-het-zelf-uitvaart.  Alle producten en diensten gerelateerd aan de dood kunnen afzonderlijk besteld en ingezet worden.   Voor zij die het allemaal zelf willen doen en organiseren.  Je moet het natuurlijk ook emotioneel aan kunnen en willen doen.

Zit de toekomstige generatie van consument te wachten op deze nieuwe trend?

Volgens begrafenisondernemers Arjen Dragt en Peter Arts is hun initiatief precies waar toekomstige generaties op zitten te wachten.  Eigenlijk is het heel simpel, steekt Arjen Dragt (47) van wal. ,,Als jij een schutting in je tuin wil neerzetten, loop je een bouwmarkt binnen, koop je exact wat je nodig hebt en gaat thuis aan de slag. Waarom zou je zoiets niet aanbieden op uitvaartgebied? Met Doe-het-zelf-uitvaart doen wij in wezen niets anders dan de Gamma. Op onze website vind je een handleiding met de te volgen stappen voor het regelen van een uitvaart en daarna beslis je zelf wat je wilt kopen of huren. Jij moet de regie hebben. Een dienst bij je thuis? Prima. Alleen een rouwauto of juist iets wat niet op de website staat? Wij helpen je.”

De Hoornse begrafenisondernemers Arjen Dragt en Peter Arts werkten al twintig jaar samen toen zij in 2014 besloten uitvaarten op maat aan te bieden. Dragt komt uit een familie die al 150 jaar begrafenissen verzorgt in naam van de EHBC (Eerste Hoornse Begrafenis en Crematieverzorging) en nam Arts medio jaren 90 in dienst. ,,Bij EHBC is Arjen mijn werkgever, bij Doe-het-zelf-uitvaart zijn wij partners”, legt Arts (49) uit.

De Nederlandse consument gaat meer online op zoek

Dat de Nederlandse consument op zoek gaat naar producten en diensten om dingen zelf te doen, ook bij de dood, is geen nieuwtje.  Dat kunnen we van België niet zeggen.  Waar veel nog altijd in de handen van de begrafenisondernemer geduwd wordt.  Omdat hij of zij daarvoor de juiste man op de juiste plaats blijkt te zijn.

In België mag een burger ook zelf een uitvaart uitvoeren, maar heeft daarvoor wettelijk gezien wel een aantal dingen nodig om bepaalde handelingen te kunnen uitvoeren.  Zo is er al meteen het vervoer van het lichaam waar men eigenlijk een lijkwagen nodig heeft.  Waar vindt men deze lijkwagen?  Bij de begrafenisondernemer.

Dus, is alles apart verkopen wel zo’n goede zet voor de uitvaartsector in het geheel?  

Wanneer men de begrafenisondernemer minder gaat nodig hebben, zal het misschien wel eens schade kunnen toebrengen aan de uitvaartsector?  Ongeacht dat de consument zeker het recht heeft om veel dingen in eigen handen te nemen.  Hoe zal dit de uitvaartsector kunnen veranderen?  Wanneer producten en diensten online gekocht worden.  Is de expertise van de uitvaartondernemer dan niet meer nodig?  Ervaring blijkt toch veelal altijd nodig.

De uitvaartsector is volgens Dragt en Arts sowieso aan een opfrisbeurt toe. ,,Het is bijna niet voor te stellen, maar heel veel bedrijven vermelden niet eens op hun website wat een dienst kost. Toen wij dat dik tien jaar terug bij EHBC wel gingen doen, stond iedereen op zijn achterste benen. Maar hoe kun je anno 2016 niet transparant zijn?” vraagt Dragt zich af.

De sector heeft een omslag nodig.

Arts vult aan: ,,De sector moet een omslag maken. Niet langer alleen dienstverlenend zijn, maar overschakelen naar productmatig denken. Kortom, van ‘zo gaan we het doen’ naar ‘wat kunnen wij betekenen’.” staat te lezen op ad.nl.

Het is vooral de generatie van wie nu 30 jaar of meer is, die online alles zelf gaat organiseren.  De ouderen houden sneller vast aan hun vertrouwde begrafenisondernemer.  Zal het beroep begrafenisondernemer over de jaren heen veranderen? Misschien met de tijd niet meer zo nodig zijn, zoals het vroeger de dood door de gemeenschap gedragen werd?  Wie weet.

bron: ad.nl – foto: youtube.com

Deel dit!

Plaats een reactie