aula-pere-lZijn onze huidige funeraria ouderwets?  Als het aan interieurarchitect Bart De Beule ligt, zal de toekomst van een funerarium en groetruimten er volledig anders uitzien.  “Door een rouwkamer leuker in te richten zullen nabestaanden een leukere herinnering bewaren aan hun overledene” vertelt hij in Gazet van Antwerpen.  

Volgens de Antwerpse interieurarchitect is er dringend nood aan gepersonaliseerde en leuke ingerichte groetkamers.  Onlangs stond hij in Lyon op een uitvaartbeurs en daar waren de reacties op hun projecten en ideeën lovend.  Een digitale muur in combinatie met muziek en beeld, het zou de toekomst van het groeten van een overledene moeten betekenen.

Digitale beelden van een overledene projecteren

Op een digitale muur kan men ook een film van de overledene projecteren.  Dat maakt het groeten een geheel andere ervaring.  Natuurlijk zullen al deze snufjes een prijskaartje hebben.  De kosten hiervan moeten doorgerekend worden en er zal meer tijd gevraagd worden om deze ervaringen aan de nabestaanden te kunnen geven.  Bij grote uitvaartbedrijven vraagt dit veel tijd en tijd is kostbaar in de uitvaartwereld.

Zijn we als begrafenisondernemers vastgeroest?  Volgens De Beule zijn begrafenisondernemers vastgeroest in een klassiek patroon en staat men niet zo snel open voor vernieuwing of een nieuwe kijk op omgang met de dood als het gaat om het groeten van een overledene en de ervaring die erbij komt voor nabestaanden.  Misschien zal de jonge generatie hiermee wel rekening houden?

Toespitsen op de uitvaartsector

De interieurarchitect wil zich meer toespitsen met ideeën, op de uitvaartsector.  Natuurlijk zijn nieuwe ideeën leuk, toch moet men rekening houden met de consument en hoe deze omgaat met het groeten van een dierbare overledene?  Vaak hoeft men geen poespas bij het groeten, is het aanwezig zijn bij de overledene en hem of haar eens kunnen aanraken vaak het belangrijkst.

De uitvaartwereld zal hoe dan ook nieuwe projecten opnemen.  Toch zal het vastroesten van de consument in gewoonten, moet losbreken.  Men kan begrafenisondernemers overtuigen. Of men de consument hier qua gedachten en het financiële plaatje hiervan kan overtuigen, blijft een vraag.  De toekomst zal het ons tonen.

Citaten: GVA – foto: aula crematorium Père Lachaise (voorbeeld van personalisering)

Deel dit!

5 reacties

  1. Kristiaan Verstraeten on

    Frankrijk is geen voorbeeld van progressieve uitvaarten. Op de beurs in Parijs is niet veel nieuws te zien. Vernieuwingen zien we in het Noorden. Bij een bezoek aan een overledene is het de bedoeling de overledene nog een keer zien, aan te raken. De opbaring, gelaat, houding, kledij, belichting is van belang. De meeste Vlaamse funeraria pogen een huiselijke sfeer te creëren. Een dia- projectie kan wel bij een uitvaartdienst en is normaal. Al kost het sommige families heel veel moeite om slechts één goede foto uit de archieven op te diepen.

    • Beste Kristiaan

      Ben het helemaal met je eens dat er heel wat over te zeggen is, pro & contra.

      Laat het me samenvatten dat er veel werk aan de winkel is.
      Het moet sereen blijven maar het laatste beeld van een laatste groet kan ook anders zonder het
      huiselijke karakter te vergeten.

      Bart de Beule

  2. Beste,

    Zeer leuk dat jullie ons standpunt hebben opgepikt.

    Wil wel ik graag even nuanceren dat dit zeker geen algemene bevinding is want er zijn bedrijven die zeer inventief bezig zijn in de sector.

    Het merendeel dat wij gezien hebben daarentegen is dat niet helemaal.

    Het klopt ook niet dat dit over “dure” investeringen zou gaan.
    Er zijn heel wat varianten mogelijk en de bewegende muur is uiteraard het neusje van de zalm en naar alle waarschijnlijkheid niet voor iedereen een goed idee.

    We hebben daarom een aantal uitgangspunten uitgewerkt ( ook low-budget) die ik eventueel wel eens graag toelicht.

    Met vriendelijke groeten

    Bart de Beule

  3. Christophe Bruyneel on

    Indien de uitvaartwereld meer tijd moet steken in het personaliseren van een groetervaring, denk ik dat men meer tijd zal moeten pompen in het personaliseren ervan. Zoals in GVA geschreven stond, foto’s weergeven, beelden.

    Al dat werk zal tijd kosten en zal het dat niet duur maken, want de uren lopen? Wanneer begrafenisondernemers het druk hebben en meerdere overlijdens per dag binnen krijgen, denk ik dat dit personaliseren van het groeten uit de boot zal vallen. Heeft de consument hier echt behoefte aan? Misschien in de toekomst? In het huidig klimaat zie ik dat niet snel veranderen. Of heb ik dat fout?

    Dat bepaalde funeraria ouderwets lijken of zijn, ben ik volledig mee eens. Toch mag men de lokale gewoonten niet vergeten. Toch een belangrijk aspect binnen de uitvaartsector. In Antwerpen draagt men de kist op de schouder, enkele km’s verderop op een berrie. Alles ligt gevoelig bij de families die kiezen voor een begrafenisondernemer. In West-Vlaanderen eet men soms warme maaltijden na de uitvaart, in Antwerpen dan weer pistolets… Het zit hem vaak in de kleine dingen.

    Ik wens iedereen alle succes toe die de uitvaartsector wil verbeteren, al is dat soms een harde noot om te kraken. De gewoonten in mix met taboe, zo kan men de dood in ons land typeren. Niet altijd eenvoudig.

    • Beste Christophe

      We merken inderdaad de regionale verschillen en houden daar uiteraard rekening mee.

      Wat betreft de tijdsinvestering betreft heb je een punt maar we merken dat daar snel goede oplossingen voor te vinden zijn die we dan ook aanbieden.

      Er is vooral een mentaliteitsverandering nodig van sommige ondernemers die toch een bepaalde eindverantwoordelijkheid hebben bij een overlijden. Daar willen we mee in meedenken en zijn al op fijne verbeteringen uitgekomen.

      Met vriendelijke groeten

      Bart de Beule

Plaats een reactie