Iedereen kent ondertussen reclame op tv en radio over uitvaartverzekeringen en de kost van een uitvaart.  Verschillende uitvaartverzekeraars hebben de laatste jaren hun best gedaan om de consument bang te maken van de uitvaartkost en de gevolgen ervan.

Dit is geen fenomeen in België maar in heel Europa en zelfs Amerika, Canada en andere rijke westerse landen.  De consument gaat vervolgens op zoek naar alternatieven.  Goedkope alternatieven om een uitvaart betaalbaar te houden.  Want hoe je het ook draait of keert, een uitvaart kost geld.

Een uitvaart kost geld omdat alles nu eenmaal duur is en duurder zal worden.  De begrafenisondernemer maakt immers zeker en vast geen 100% puur winst na de betaling van een uitvaartfactuur.  Integendeel.  Wanneer men de kost van een begrafenis verdeelt in stukken, dan pas kan men zien hoeveel of hoe weinig een begrafenisondernemer eraan overhoudt.

Wanneer men kijkt naar kosten: een crematie kost al snel 500 à 700 euro, afhankelijk van waar men cremeert.  Hieraan verdient de begrafenisondernemer niets.  Personeel, lonen, sociale lasten, verzekeringen, investeringen, allerhande kosten heeft een begrafenisondernemer.  Snel rijk worden als begrafenisondernemer, is uit den boze.

Maar omdat een uitvaart duur is en duurder zal worden, gaat men als consument op zoek.  Goedkope uitvaarten vind je overal. In ons land, buurlanden, Amerika, Canada, Australië vindt men bedrijven die zich erin specialiseren.

Echter kan het zijn dat de consument van deze goedkope uitvaarten niet altijd tevreden is.  Er is geen afscheidsplechtigheid, vaak enkel crematie in de goedkoopste crematiekist.  Geen rouwbrieven, gedachtenisprentjes, bloemen of andere bijkomende diensten.  Het goedkoopste van het goedkoopste bestaat in de uitvaartwereld.

De vraag is of men dit echt wel wil?  Alles hangt immers af van welke band men had met de overledene.  Hoeveel wil men erin investeren?  Wat was die persoon waard voor hen?  Het zijn rake vragen maar helaas realiteit.  Er zijn zelfs mensen die iemand zo zouden laten liggen, zonder er ook maar iets mee te doen.  Hoe hard het ook klinkt, het is de realiteit.

De wet voorschrijft gelukkig dat iedereen recht heeft op een waardige rustplaats.  Uitvaarten zullen geld blijven kosten.  Toch zorgt het voor shoppers of zij die erin willen investeren.  Investeren in een uitvaartverzekering.  “Meneer hoeveel kost de goedkoopste kist bij u?” Zo belt men al eens naar een begrafenisondernemer.

Zij die geen uitvaartverzekering aangaan, maar het eigenlijk wel kunnen gebruiken, gaan shoppen.  Uitvaartshoppers.  Het is een klein gedeelte van de consument, maar ze bestaan.  Hoe meer de nadruk gelegd wordt op de uitvaartkosten, hoe meer ze dit in de hand werken.  Men wil eigenlijk meer uitvaartverzekeringen verkopen, maar men creëert langs de andere kant ook mensen die het anders bekijken.

Mensen die geen uitvaartverzekering willen maar alles zo goedkoop mogelijk willen houden.  Er geen geld aan willen geven of er zelfs het nut niet van inzien.  Het is triest te zien dat de markt die weg op gaat.  Maar met de crisis lopende of gedeeltelijk achter de rug, is de consument van vandaag nog meer bewust van het dure leven.

Men kan zich de vraag stellen, is de goedkope uitvaart wel de beste keuze?

Deel dit!

Plaats een reactie